september

Nieuw spel zet hoogbegaafde kinderen in hun kracht

Hoe kun je kinderen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid laten ontdekken wie ze zijn? Die vraag stond centraal bij het ontwikkelen van KarakterKracht, een spel dat dinsdag bij de pabo in Den Bosch op feestelijke wijze is gelanceerd.

Het spel markeert het einde van een driejarig project van de onderzoekswerkplaats POINT (Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent), waar leraren, wetenschappers en pabodocenten en -onderzoekers samenwerken om passend onderwijs te ontwikkelen voor (hoog)begaafde leerlingen in de reguliere klas. Fontys is daar ook bij aangesloten.

Kim Smeets, coördinator van het project en werkzaam bij POINT, legt uit dat er in de afgelopen drie jaar veel werk is verricht. “In het eerste jaar hebben leraren zelf onderzoek gedaan. In het tweede jaar hebben ze het onderzoek uitgevoerd. En in het derde jaar is het onderzoek geïmplementeerd”, zo klinkt het. “Maar de betrokken leerkrachten zijn ook bezig geweest met het maken van een eindproduct waarbij alle opgedane kennis is gebruikt.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

KarakterKracht dus, een spel met een belangrijk doel: alle leerlingen, met in het bijzonder (hoog)begaafde leerlingen, ondersteunen bij het beter begrijpen van zichzelf en het beter begrepen worden door anderen. Het zelfbeeld moet verbeteren. “Hiermee willen we kinderen kunnen laten ontdekken wie ze zijn”, vertelt docentonderzoeker Ellen Rohaan. “We willen dat leerlingen met hoogbegaafdheid beter gezien worden in het onderwijs.”

KarakterKracht bestaat uit drie onderdelen: kennen, herkennen en erkennen. Bij het deel ‘kennen’ is het de bedoeling dat de spelers de basiskennis leren om de rest van het spel te begrijpen. Daarna komt het tweede deel: ‘herkennen’. Dit bestaat uit 72 kaarten met allerlei verschillende karakterkrachten en stellingen, allemaal vanuit de positieve psychologie benaderd. En dan is er ook nog het deel ‘erkennen’, waarbij de deelnemers van het spel daadwerkelijk aan de slag gaan met de karakterkrachten.

Het spel is gericht op leerlingen van negen tot veertien jaar, maar kan ook worden gebruikt door professionals die met hen werken. Zoals Sander van Hal, werkzaam in het voortgezet onderwijs. Hij is één van de velen die het spel dinsdag krijgt uitgereikt en het in de praktijk gaat toepassen. “Ik denk dat het heel bruikbaar gaat zijn”, vertelt hij. “De hele vakantie heb ik nagedacht over wat ik met het spel ga doen als ik het in mijn handen zou hebben. Natuurlijk ga ik het in de klas gebruiken, maar ik ben heel benieuwd hoe het gaat vallen.”

Het product, dat in samenwerking met het onderwijsadviesbureau Onderwijs Maak Je Samen is ontwikkeld, is vanaf vandaag verkrijgbaar. [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd