Net geen Autodeel Award voor Fontys

Fontys heeft net naast de prijzen gegrepen bij de jaarlijkse Autodeel Awards, een wedstrijd van de stichting Natuur en Milieu en het ministerie van Infrastuctuur en Waterstaat. Maar voor het team Mobiliteit van Fontys was het feit dat de instelling nationaal een van de drie genomineerde werkgevers was, al een hele pluim.

Voor de jaarlijkse wedstrijd worden genomineerden door een vakjury beoordeeld. Die deelt vervolgens een prijs uit aan de gemeente, een werkgever en een privé-initiatief voor de beste initiatieven om autodelen op de kaart te zetten. Wageningen University ging voor de neus van Fontys met de prijs voor beste werkgever aan de haal, Amsterdam won bij de gemeenten en buurtinitiatief Zeist won met MobiGo.

Dat Fontys was genomineerd is ook weer niet zo verrassend. De instelling maakt flink werk van duurzame mobiliteit. Zo zijn er betere fietsregelingen gekomen met een hogere onkostenvergoeding voor medewerkers die te voet of fietsend naar hun werk komen. Bus en trein zijn voor woon-werk en zakelijke reizen gratis.

Toename
En dan is er nog Amber, tegenwoordig MyWheels geheten. Met dit bedrijf heeft Fontys een overeenkomst voor elektrische deelauto's, en het was ook via dit bedrijf dat Fontys bij de genomineerden terecht kwam.

“We zien nog steeds het aantal aanmeldingen toenemen van medewerkers die zich daarvoor inschrijven”, zegt Tanja Steenhorst van het team Mobiliteit. “Op dit moment hebben 970 medewerkers een Amber-account. En het gebruik van deze auto's neemt eveneens almaar toe. Net als trouwens het gebruik van de fiets en het OV.”

De prijsuitreiking bij Natuur en Milieu"Medewerkers gebruiken duidelijk veel meer opties voor hun reizen dan voorheen. Daaraan kunnen we duidelijk zien dat de genomen maatregelen helpen. Wat dat betreft doen we het echt hartstikke goed als Fontys, we zijn echt wel een voorloper. En het moet gezegd: dat heeft ook alles te maken met de ambities die het college van bestuur op dit vlak heeft.”

Studenten
Voor de nieuwe mobiliteitsagenda wordt de koers wel verlegd: die gaat vooral gericht zijn op studenten. Dat wordt een veel grotere klus, zo geeft Steenhorst toe. “Die zijn veel moeilijker te bereiken. Het is inderdaad een moeilijkere doelgroep. Dat geldt niet alleen hierin, maar eigenlijk voor alles waar je studenten in hoopt te betrekken.”

Duidelijk is al wel dat er geen grootschalige investeringen gepleegd gaan worden voor die groep. “We zouden natuurlijk iedereen het liefst een e-bike geven, om maar wat te noemen. Maar het is al besloten dat zoiets niet gaat gebeuren. Het gaat om onderwijsgeld en dat geld gaat dan dus ook naar onderwijs.”

Gratis vakantiedag
Toevallig werd vandaag ook bekend dat bedrijven steeds vaker arbeidsvoorwaarden ‘vergroenen’. Wie met de trein op vakantie gaat of naar een klimaatdemonstratie, kan een extra vakantiedag krijgen, vegetarische lunches op kantoor of geld voor het verduurzamen van je huis. Dat blijkt uit eigen onderzoek van werkgeversorganisatie AWVN, zo meldt de NOS.

“Dat hebben wij ook gezien ja. Prachtig idee, en we nemen dat ook mee in de volgende presentatie bij de dienst P&O. Al kleven er ook haken en ogen aan: het gevaar bestaat dat je aan vergroeningsdiscriminatie doet, terwijl iedereen wel gelijke kansen moet hebben.” [Jan Ligthart]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.