Sittard,

Nederlanders niet zo goed in Engels als ze denken

Docent Frans Hermans promoveert op nieuwe methode Engelse uitspraak

Veel Nederlanders denken dat ze heel goed Engels spreken, maar daar valt nog wel wat op af te dingen, aldus docent Frans Hermans van de lerarenopleiding van Fontys in Sittard. Hij maakte een top zes van klassieke uitspraakfouten. Op 29 juni promoveert hij op dit onderwerp. Zijn onderzoek gaat ook over hoe je docenten het beste kunt professionaliseren.

door Petra Merkx
Hermans geeft les aan toekomstige docenten Engels. Hij merkt dat als zij van de middelbare school komen ze nog behoorlijk bijgespijkerd moeten worden op hun uitspraak. “Mensen beseffen vaak niet hoe belangrijk dat is. Ik zal nooit vergeten dat oud-premier Ruud Lubbers ooit zei ‘people are losing faith in politics’, hij sprak alleen ‘faith’ als ‘face’ uit, waardoor hij iets heel anders leek te zeggen.

Geloofwaardigheid
Pronuncation oftewel de uitspraak is van groot belang voor je geloofwaardigheid, stelt Hermans. “Uit onderzoek blijkt dat mensen met een native accent beter worden geloofd. Ga je zelf maar na: als je op tv iemand in een Heerlens accent hoort praten, haak je ook sneller af.” Daarbij, Engels is steeds vaker de voertaal in zowel het onderwijs als het bedrijfsleven.

Vier jaar lang werkte hij twee dagen per week aan zijn onderzoek, waarmee hij 29 juni hoopt te promoveren aan de Open Universiteit. Hij ontwikkelde een methode waarin opleiders op eenvoudige wijze, via een computerprogramma kunnen werken aan de zes meest gemaakte uitspraakfouten, zoals de uitspraak van de Engelse ‘r’, het verschil tussen de ‘th’-klanken en de uitspraak van de ‘a’ (wanneer bad als bed klinkt).

Youtube-filmpjes
Samen met vijf middelbare scholen en mbo-instituut Leeuwenborgh werd de methode uitgeprobeerd. “Het moest makkelijk te gebruiken zijn en niet teveel tijd kosten, want het onderwijsprogramma zit al erg vol. Daar hebben we rekening mee gehouden. De leerlingen kregen onder meer met YouTube-filmpjes voorbeelden te zien en konden ook zelf geluidsopnamen maken. Zo bouwden ze zelf een soundportfolio op.” Onderzoek vooraf en achteraf toont volgens de docent aan dat het programma werkt. De uitspraak was aanzienlijk verbeterd.

Het promotieonderzoek van Hermans had echter nog een ander doel: onderzoeken hoe je op effectieve wijze docenten duurzaam kunt professionaliseren. Hij denkt dat zijn methode daaraan kan bijdragen. “Het is gemakkelijk om te gebruiken. Ons programma kan bijvoorbeeld gewoon op de smartphone worden gedownload. We hebben de docenten betrokken bij de ontwikkeling ervan. Het past bij wat ze zelf vinden dat ze nodig hebben. Ze zien meteen resultaat bij hun leerlingen. De methode helpt hen om zich vaardiger te voelen.’

Near native
Nu het onderzoek is afgelopen gaat in ieder geval de lerarenopleiding van Fontys in Sittard de tool gebruiken en het wordt gebruikt voor de Fontys-brede minor Engelse cultuur. “Als onze studenten het goed leren, kunnen ze het straks ook weer goed overbrengen op hun leerlingen”, is de overtuiging van Hermans. “We willen in ieder geval bereiken dat ze near native klinken.” En, ook belangrijk vindt hij, deze docenten-in-spé leren te werken met nieuwe, moderne middelen.”