februari

'Nederlands Studenten Orkest is studievertraging waard'

Ze nemen alle drie even een maandje ‘rust’ van hun studie. Niet omdat ze daar zin in hebben, maar vanwege hun deelname aan het Nederlands Studenten Orkest. Lynn, Paulien en Isis hebben zich inmiddels volledig in de repetities gestort. “Dit orkest is binnen onze opleidingen echt een begrip.”

Het is aan Isis, Paulien en Lynn om van alles te vertellen over het Nederlands Studenten Orkest. Ze hebben een gaatje gevonden tussen de repetities door, want iedere dag is het ensemble, dat bestaat uit 95 studenten van allerlei hogescholen en universiteiten in Nederland, van 10 tot 22.30 uur aan het repeteren. Lynn en Paulien studeren Music and Performing Arts, Isis studeert Docent Muziek. “Die maand geen colleges is het nu al waard, want we leren hier een hoop andere dingen die we tijdens onze opleiding niet meekrijgen”, laat Paulien weten.

De drie kregen hun liefde voor muziek en hun instrument met de paplepel ingegoten. Paulien leerde van jongs af aan hobo spelen, Isis heeft haar vioolkunsten van haar moeder en Lynn stapte met de hoorn in de voetsporen van haar broer en vader, die beiden in een fanfare speelden. Toch moest er ook gewoon auditie gedaan worden. “Nu zijn we ruim een week bezig met de repetities.”

Isis op viool Lynn. Foto: Veerle BastiaansenMooie ervaring en groot begrip
Na de repetities volgt op 10 februari het eerste concert in Someren. Daarna reist het ensemble het hele land door om Symfonie nr. 5 van Gustav Mahler en Ein Glück Ohne Ruh van Sílvia Lanao ten gehore te brengen. Dat gebeurt onder leiding van dirigent Frans-Aert Burghgraef. Maar eerst dompelen de drie studenten zich volledig onder in alles wat op hun pad komt.

Volgens Lynn is het Nederlands Studenten Orkest niet alleen een mooie ervaring, maar is het ook een groot begrip binnen de opleidingen die de drie meiden volgen. “Maar eigenlijk is het niet te combineren”, vult Paulien aan. “Lynn en ik hebben iedere week een lesuur waar je telkens weer naartoe werkt en waarin je feedback krijgt. Die les missen we de komende weken. Maar het is de studievertraging wel waard. We leren veel op muzikaal vlak, doen ervaring op en breiden zowel ons repertoire als netwerk uit.”

Lynn vervolgt: “We krijgen wel nog studiepunten voor het onderdeel ‘orkestspel’. En in de praktijk leer je toch het meest.”

De groep studenten van het NSO. Foto: Veerle BastiaansenStudiepunten en gezelligheid
Isis heeft daarentegen wél een manier gevonden om haar deelname aan het orkest te combineren met haar opleiding. “Ik moet voor mijn afstuderen het onderdeel ‘musiceren’ halen. Daar kan ik dit voor inzetten. Ik heb vanochtend ook een gesprek met mijn coach gehad om te bespreken hoe ik mijn ervaringen hier het beste vast kan leggen en hoe ik kan aantonen dat ik genoeg leer.”

Naast alle muzikale ervaringen die de drie opdoen, is er af en toe ook ruimte voor wat sociale activiteiten met de 92 andere studenten. Onder het repetitielokaal zit namelijk een kelder, waar om de dag een groot feest wordt georganiseerd. Andere dagen komt de groep samen in de bar. “We zijn nog niet losgegaan, maar dat kan nog wel gebeuren”, grapt Lynn. “We houden er rekening mee dat we de volgende dag weer klaar moeten staan.”

Lynn (rechts) tijdens de repetitie Foto: Veerle BastiaansenMagie
Op de vraag waar de studenten tijdens de concertreeks het meest naar uitkijken, blijken de studenten niet helemaal eensgezind. Voor Lynn is het concert in Maastricht bijzonder, omdat daar een fanclub van familie en vrienden in de zaal zit. Isis kijkt uit naar Essen, maar grote favoriet lijkt toch het Concertgebouw in Amsterdam te zijn.

Paulien: “Dat is een van de mooiste zalen van Nederland. Misschien romantiseer ik het wel, maar als je als musicus op mag treden heb je een fantastisch leven. Wanneer je daar op het podium staat voel je de magie, en zijn we trots dat we onze passie met familie, docenten en alle andere gasten kunnen delen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd