Tilburg,
december

Nacht van de Kunsten veelzijdiger dan ooit

“Eigenlijk zijn we nog steeds een onontdekte parel”, zo omschrijft directiemedewerker Roy Vinclair ‘zijn’ Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) in Tilburg. Daarom zet de FHK vrijdag 20 december alweer voor de negende keer haar deuren open tijdens de Nacht van de Kunsten.

“We hebben inmiddels zóveel disciplines onder één dak dat we een heel veelzijdig programma kunnen aanbieden”, vertelt Vinclair. Dat zijn er dit jaar dan ook meer dan vijftig die op twintig verschillende podia in het FHK-gebouw en de aangrenzende Concertzaal van CircusvoorstellingTheaters Tilburg plaatsvinden.

Interdisciplinaire acts
“Bovendien dagen we onze studenten uit om zoveel en creatief mogelijk de samenwerking op te zoeken, zodat er veel interdisciplinaire acts ontstaan waarin techniek en ambacht vermengd worden. Zulke acts zijn dit jaar dan ook nog meer dan voorheen te zien tijdens de Nacht. Persoonlijk vind ik zulke performances altijd erg spannend.”

Een van de meest intrigerend omschreven programmaonderdelen is zo’n cross-over; Juxtaposition van het zogeheten Digital Networked Arts (DNA). “Echt iets bijzonders”, meent Vinclair. “Onze studenten volgen workshops van Ian Biscoe, een voormalig medewerker van de NASA, die ze laat zien hoe je verschillende kunstvormen via digitale technieken kunt samenbrengen. Klinkt nogal vaag, besef ik, maar je mond valt echt open als je dat ervaart.”

Middenin een minivoorstelling
Nieuw dit jaar zijn doorlopende theateracts op verrassende locaties: “Dan sta je bijvoorbeeld aan de bar met een drankje en kom je ineens middenin een minivoorstelling terecht”, licht Vinclair een tipje van de sluier op. “Daarmee willen we de festivalbeleving van de Nacht vergroten.”

Want zo beschrijft hij het evenement waarbij bezoekers de hele avond van act naar act kunnen hoppen. “De voorstellingen duren steeds ongeveer een halfuurtje en je kunt overal zo binnenlopen. Sommige lokalen zijn wat kleiner, dus daar passen minder mensen in, maar de acts worden daar dan wat vaker op de avond gespeeld zodat iedereen Muziek en dansze kan meemaken.”

Onbekende belevenis
Nog een tip van kenner Vinclair zijn de performances van ArtCoDe. “Die acts worden altijd verzorgd door de visuele mensen van deze vormgevingsopleiding en belooft dit jaar echt een belevenis te worden. Alleen weet nog niemand precies hoe, want de studenten bedenken het pas een week van tevoren. Maar het is altijd erg mooi en geslaagd.”

Nog een paar krenten uit de pap zijn volgens hem circusperformance Simio Kollektiv (‘ik ben altijd zo onder de indruk van die fysieke prestaties in combinatie met een artistiek component’), het Fashion Hack Lab (waar studenten oude kleding inzamelen en recyclen tot een nieuw kledingstuk) en de mobiele doka in een festivaltentje. “Daarin ontwikkelen studenten ter plekke analoge foto’s die ze dezelfde avond maken. Bezoekers kunnen dan aan het eind van de avond hun eigen afdruk meenemen.”

De Nacht van de Kunsten wordt afgesloten met guilty pleasures. Deze worden gespeeld door Brugklasbeatz, die maar liefst uit vier coaches konden kiezen na hun blind audition bij The Voice of Holland. [Anke Langelaan]

Tickets voor de Nacht van de Kunsten kosten 15 euro. Het programma begint om 19.30 uur. Meer informatie en volledig programma vanaf 13 december via www.fontys.nl/nvdk.