november

Hebben docenten last van de studiedruk van studenten?

Sinds de introductie van het leenstelsel is een studie volgen een stuk minder vrijblijvend dan voorheen en daar hebben niet alleen de studenten last van, maar ook docenten, schreef universitair docent Felienne Hermans deze week in een opiniestuk in NRC. Ook Fontys-docenten merken dit, hoewel de meningen zijn verdeeld.

“Er komen studenten naar me toe die vragen wanneer een workshop of lezing precies is omdat zij bij de werkgever hun inzetbaarheid op het werk voor over een maand moeten aangeven”, zegt Kitty Walravens, docente Biologie aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg en coördinator bachelor voltijd.

Ze constateert dat studenten naast de studie een druk leven hebben waarin werk een grote rol speelt. “Een voltijdstudent is niet altijd voltijd met de studie bezig. Ze moeten noodgedwongen steeds efficiënter met hun aanwezigheid in de colleges omgaan. Maar dat is geen probleem van de laatste twee jaar, dit is al jaren aan de gang.”

Meer langstudeerders
Zelf merkt Walravens die gevolgen vooral ook als studieloopbaanbegeleidster voor eerste- en vierdejaars studenten. “Ik moet daarin extra uren steken. Er lopen hier best wel wat langstudeerders rond. Ik moet vaker het gesprek aan om ervoor te zorgen dat ze netjes binnen vier jaar netjes hun diploma behalen.”

“En ik zie steeds meer studenten die een privésituatie hebben waar ik niet jaloers op ben. Ze hebben te maken met scheidingsperikelen van hun ouders of ze zijn Mirjam Baarsmantelzorger. Studenten hebben een grotere privéballast dan vroeger. De combinatie werk en  privé kan het zwaar maken een studie de volledige aandacht te geven.”

Het valt wel mee
Volgens Mirjam Baars-van Moorsel, docent Hogeschool Economie en Communicatie, valt het bij haar studenten allemaal wel mee met die werkstress. “Ik heb hiervoor bij Avans Hogeschool gewerkt en daar werd het zelfs gestimuleerd een baantje te nemen. Bij Fontys merk ik het tegenovergestelde. Steek niet te veel tijd in een bijbaan, maar steek die tijd vooral in je studie. Ik denk dat studenten dat proeven.”

“En hbo-studenten wonen vaak nog bij de ouders. Ik vind dat een heel verstandige keuze. Het kan vaak ook heel goed omdat de opleiding in de eigen regio te volgen is. Ze reizen daarom op en neer naar school. Voor hen is een bijbaantje nice to have en niet een need to have.”

Voor studenten aan een universiteit is dat anders, veronderstelt Baars-van Moorsel. “Zij moeten vaker een eind reizen en daarom gaan ze vaker op kamers. Dan kost studeren veel meer geld en ben je eerder aangewezen op een bijbaan.”

Haasten naar de baas
Intussen ziet Baars’ collega Erdinç Saçan, docent Hogeschool ICT, dat zijn studenten zich aan het eind van een Erdinç Saçancollegedag vaak moeten haasten om te gaan werken. “Steeds meer studenten hebben een baan naast hun studie."

Ook slapeloosheid is volgens hem een issue, maar dan om een andere reden. “Veel studenten gamen heel veel. Ze zitten steeds achter hun laptop of telefoon. Dat helpt natuurlijk ook niet.”

Zware technische studies
“Ik denk dat de hoeveelheid bijbanen heel erg verschilt per opleiding”, zegt Max Bogers, docent Mechatronica aan de Fontys hogeschool Engineering/Mechatronica. “Hier valt het wel mee. Ook al zijn technische studies heel zware studies waarvoor studenten veel uren moeten maken. Onze studenten besteden zelfs in hun eigen tijd veel uren aan extra-curriculaire activiteiten.”

Volgens Bogers zijn zijn studenten door de bank genomen niet echt bevreesd voor een studieschuld. “Ze weten dat er een baan op hen ligt te Max Bogerswachten. Daardoor weten ze ook dat het met hun inkomen straks wel goed zit. Ik merk dan ook niet dat studenten vaak colleges missen, doordat ze druk zijn met andere dingen.”

Bovendien kunnen studenten Mechatronica zich het niet veroorloven veel colleges te missen, stelt Bogers. “We hebben heel veel verplichte practicums en die kun je alleen maar doen als je de theorie kent.”

Haasten voor het werk
Het wil overigens niet zeggen dat techniekstudenten niet werken naast hun studie. “Je ziet dat ze vaak een bijbaantje hebben in de techniek. Zoals bij Prodrive. Vaak zijn dat banen waarmee ze meer verdienen dan wanneer ze bij Jumbo zouden werken, dus hoeven ze minder tijd in het werk te steken.” [Erwin Blatter]