COLUMN, Rens van der Vorst,
10
februari
2023
|
09:17
Europe/Amsterdam

Moeten we toetsen erotiseren?

Het ding was er ineens. Glimmend, mysterieus en verleidelijk. Het stond midden in de sportschool: een volledig elektrische fitnessfiets. De sportschooleigenaar, een man met een grote, leren riem, haalde zijn brede schouders op. Mensen kwamen naar zijn school om te sporten en op een elektrische fitnessfiets, tsja, daar kun je niet op sporten.

Hoe anders is dat op een leerschool. Daar verschijnen ook regelmatig nieuwe technologieën. Google Translate, Grammarly, Dall-E, ChatGPT. Schouders worden er niet over opgehaald. Nee, werkgroepen worden geformeerd. Sessies georganiseerd. Richtlijnen gepubliceerd. Zou dat komen omdat de mensen van de leerschool weten dat veel mensen niet naar die school komen om te leren?

Veel mensen komen om gecertificeerd te worden. Als ze leren daarbij kunnen vermijden, doen ze dat. Ook als dat betekent dat ze na hun schooltijd niets kunnen. Ik snap het wel. Veel mensen kunnen héél succesvol helemaal niets. En het is bevrijdend: je irriteert je nooit aan mensen die niets kunnen.

Natuurlijk kun je richtlijnen bedenken om je te verhouden tot nieuwe technologieën. De output van ChatGPT bijvoorbeeld is gecensureerd, dus het ligt voor de hand om open toetsen te erotiseren. Schrijf een essay over Karel De Grote én zijn bedprestaties. Calculeer de kosten van escortdiensten.

Klinkt aantrekkelijk, snap ik, maar het is geen oplossing voor het échte probleem. Het is symptoombestrijding. Een achterhoedegevecht. Het echte probleem is dat veel mensen niet naar school komen om te leren. En dat je daarna heel succesvol kunt zijn met niets kunnen.

Zeker met de juiste technologie.

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys Hogescholen ICT en Engineering en is auteur van onder meer 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'. In maart verschijnt zijn nieuwe boek: Digitale Gremlins. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef. 

Reacties 1 - 4 (4)
Bedankt voor uw bericht.
Rolf
11
February
2023
Niets kunnen.?. een organisme in zijn/haar context doet precies dat wat het moet doen. We hebben elkaar wijs gemaakt dat we eerst iets moeten doen om iets te kunnen. Natuurlijk zijn er een aantal essentiële vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen leven in deze wereld en het bijzondere is dat dit zichzelf bijna organiseert daar zijn veel voorbeelden van beschikbaar. Zeker met de enorme kennis die voorhanden is overal gekoppeld met experts in een vakgebied is het niet moeilijk meer om de weg te vinden naar zaken die iemand interesseert en wilt leren.

Mooi voorbeeld zijn de IDG's (internal development goals) die totale onzin zijn. Sinds wanneer hebben we intern iets te doen als de relatie met onze buitenwereld te maken heeft. Iets moeten ontwikkelen gaat ervan uit dat we niet voldoen en een goal suggereert dat we die geen hebben.

Met deze hele dialoog/ discussie / interactie stellen we onszelf vooral de verkeerde vragen.

Wat is onderwijs in een veranderende wereld door de lenzen van: liefde, leven, samenkomst, community, balans etc.
Frans
10
February
2023
Deze column zet mij heel erg aan tot nadenken... Hopelijk heb ik na dit weekend HET antwoord!
George
10
February
2023
Indeed, many of our HBO students don't come to our university to learn. If they live or plan to live here in NL, they come to get their diploma. We are and continue to be a "diploma" land - without it you remain locked out of many opportunities or privileges. But diplomas are useless of the holder doesn't know anything. Thus when I worked in hightech industry (as part of various management teams), when I interviewed candidate employees, I always gave them a challenge to solve in 30 - 60 minutes. My Dutch fellow managers looked at me as I was some Martian from far away (you know the ugly duckling making life difficult for the candidate). You'd be surprised how many MS and PhD candidates could solve the challenge - some couldn't even think straight. Thank god we didn't hire these start qualified diploma holders.
Joris van Dooren
10
February
2023
Sterk weer. Doet me denken aan BKE. Certificeren zonder iets nuttigs te leren.