Tilburg,
september
2023

MindLabs officieel geopend: “Iedereen leert en groeit hier”

Fontys Journalistiek is in februari al in het markante pand aan de Spoorzone in Tilburg getrokken. Maar inmiddels wordt MindLabs bewoond door verschillende kennisinstellingen en grote en kleine bedrijven. Tijd voor een officiële opening van het gebouw waarvan Fontys mede-eigenaar is.

Woensdagochtend is de stoep voor de deur schoongespoten, een stukje border is aangeplant met fris groen en er is zelfs een stoepje aangelegd aan de zijkant van het pand. MindLabs ziet er in de middag, als de ruim 300 genodigden zich voor de ingang melden, zowel vanbinnen als vanbuiten uit om door een ringetje te halen. Het hypermoderne pand met oude elementen van de spoorwegen is een blikvanger om trots op te zijn.

Dat vinden ook Mascha van der Kraan en Carla van Meerendonk, medewerkers van Fontys Journalistiek. Wel betreuren ze dat ze niet persoonlijk zijn uitgenodigd en dat de opfrisbeurt wel uitgevoerd wordt voor de officiële opening van MindLabs en bijvoorbeeld niet voor de diploma-uitreiking die onlangs heeft plaatsgevonden. “We voelen ons vandaag niet welkom. We werden zelfs verzocht de zijingang te nemen.”

Dat kan niet de bedoeling zijn, want MindLabs presenteert zich als een (deels) open werk- en leeromgeving waar kennisinstellingen en bedrijven samenkomen en samenwerken, ook die er niet gehuisvest zijn. Tijdens de opening wordt regelmatig gesproken over het ‘innovatieve ecosysteem’ en ‘buiten naar binnen brengen’. Wat daar precies mee wordt bedoeld, moet deze middag duidelijk worden. [tekst gaat verder onder de foto]

MindLabs is een vereniging waarin kennisinstellingen, overheden en een nog groeiende groep van bedrijfspartners, maatschappelijke instellingen en startups participeren. Eigenaren van het MindLabs-gebouw zijn gemeente Tilburg en Fontys Hogeschool. Andere MindLabs-partners huren een deel van het pand, waaronder DPG Media, Onderwijsgroep Tilburg, Tilburg University en Uitgeverij Zwijsen.

In MindLabs onderzoeken de partners samen de mogelijkheden van technologieën die interacteren met menselijk gedrag, ofwel mensgerichte kunstmatige intelligentie. “De partners willen nieuwe toepassingen ontwikkelen die maatschappelijke vraagstukken helpen oplossen, zoals krapte in de zorg”, duidt burgemeester Theo Weterings van Tilburg, die ook bij de opening aanwezig is.

Deze middag kunnen de genodigden – mensen uit het netwerk van de pandbewoners onder wie professionals, onderzoekers, ondernemers, ambtenaren en andere gasten - kennismaken met het Mindlabs-gebouw, zijn huurders en de lopende projecten. Ze maken in groepen een rondgang langs vijf kennisstations waar demonstraties en presentaties plaatsvinden. [tekst gaat verder onder de foto]

Zo laten studenten van Fontys Journalistiek en ICT, ROC Tilburg en Tilburg University met een AI gemanipuleerde photobooth, een hackaton over desinformatie en een deepfake televisie-uitzending zien wat er mogelijk is met artificial intelligence (AI) op hun vakgebied en wat de gevolgen ervan kunnen zijn.

Volgens ICT-student Niels van der Burg is hun opzet geslaagd: “Er is veel gelachen om de televisie-uitzending, waarin de geïnterviewde ongemerkt veranderde in Mark Rutte. Maar er was ook verbazing over hoe dit kan.” Hiermee hopen de studenten een discussie op gang te brengen.

ICT-docenten Erdinç Saçan en Koen Suilen zien veel mogelijkheden voor studenten in MindLabs. “Het netwerk van bedrijven en kennisinstellingen creëert mogelijkheden om niet alleen vanuit een curriculum te leren en te onderwijzen, maar door te experimenteren. We betrekken studenten bij projecten en geven ze verantwoordelijkheid.” [tekst gaat verder onder de foto]

Fontys-bestuurder Arian Steenbruggen, die zitting heeft in het bestuur van de vereniging MindLabs, noemt de werkwijze binnen MindLabs ‘uniek’. Ze spreekt van challenged based learning. “Het werkveld, maatschappelijke instellingen en bedrijven komen met een vraagstuk en brengen dat hier bij MindLabs naar binnen en daar gaan studenten en bedrijven vervolgens mee aan de slag.”

Ook Steenbruggen zegt het: partijen en vraagstukken van buiten naar binnen brengen. Volgens de bestuurder heeft dat allerlei voordelen. “De studenten leren ervan, bedrijven en instellingen krijgen antwoord op hun vragen en ook de maatschappij heeft er baat bij, bijvoorbeeld in de vorm van innovatieve toepassingen. Dus iedereen leert en groeit ervan.”[Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Goijaart van Dijk
2023
Wat ook niet lekker voelde was dat onze studenten verzocht werd weg te gaan en dat ik in het donker moest gaan zitten werken omdat anders de mooie verlichting die ingehuurd was voor de opening, niet tot zijn recht zou komen.
Het was geen openingsfeest voor de gebruikers van het pand, het was een in-crowd netwerkborrel voor de vereniging Mindlabs. Als ze het zo genoemd zouden hebben, was het allemaal niet zo wrang geweest dat wij als gebruikers van het gebouw, niet mee mochten feesten.
En ja, ik heb vorige week ook al via Bron wat vuile was buiten gehangen over de veiligheid in het pand. Het frustreert dat we zo'n mooi gebouw gekregen hebben, wat zo idioot in de organisatie gezet is dat de glans er nu al vanaf is.