september
2023

Met minor naar de Alpen, terug als een ander mens

Klimmen, abseilen en klettersteigen in de Alpen voor je studie? De minor speciale doelgroepen trekt twee keer per jaar met studenten de bergen in. Maandag vertrekt er weer een groep naar de Oostenrijkse Alpen. Dat doet wat met de meeste deelnemers. “Zonder deze tocht was ik er nu misschien niet meer geweest.”

Vorig jaar ging het helemaal niet goed met MBRT-student Rick in ’t Groen (23). Hij was depressief en had suïcidale gedachtes. Naar eigen zeggen stelde hij veel te hoge eisen aan zichzelf en zag hij het niet meer zitten. Toch zocht hij geen hulp. “Van therapeuten moest ik niet zoveel hebben”, zegt Rick. Na de huttentocht die hij maakte als afsluiting van de minor speciale doelgroepen is hij daar heel anders over gaan denken.

Jennie PouwelsIn de minor gaan studenten ervaring opdoen met mensen met een speciale zorgvraag of onderwijsbehoefte door fysieke en mentale beperkingen, gedragsproblemen en (leer)stoornissen. Doel is om de eigen handelingsmogelijkheden met deze mensen te onderzoeken en vergroten. Dat doen ze door middel van opdrachten, expertmeetings, stages en dus ook een heuse huttentocht.

“Inzicht in wie je bent, waar je gedrag vandaan komt, wat je eraan kunt doen en hoe dit effect heeft op anderen om je heen, daar gaat het om in deze minor”, vertelt Jennie Pouwels, docent persoonlijk leiderschap bij Fontys Sporthogeschool. “Als er inzicht is, kun je stappen zetten om betere resultaten te halen, zowel in je privéleven als in je studie en werk.”

Geen telefoon
Een week afgesloten van de buitenwereld. Klimmen, abseilen en klettersteigen. Waarbij de studenten onder begeleiding van twee docenten en twee gidsen uitdagingen aangaan en grenzen verleggen, én in gesprek gaan met elkaar. Dat gaat niet iedereen in de koude kleren zitten, weet Pouwels. “We hebben het onder andere over verbinding, patronen van jezelf die je in de weg staan, schaamte en authenticiteit. Geen gemakkelijke onderwerpen.”

Rick met zijn buddyDaar weet MBRT-student Rick alles van. Voor de huttentocht sprak hij nauwelijks met iemand over zijn depressie. Hij schaamde zich. Dat veranderde door de groepsdynamiek. “Al in de trein ernaartoe werden we een megahechte groep en dat gaf me een veilig gevoel. Iedereen was heel open en daardoor durfde ik me ook open te stellen. Ik voelde geen afwijzing, alleen maar steun.”

De ervaring in de bergen heeft er niet alleen voor gezorgd dat Rick professionele hulp heeft gezocht, maar ook dat hij het een poos rustiger aan heeft gedaan met zijn studie en een tijdelijke baan heeft gevonden in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. In februari pakt hij zijn studie weer op. Het had heel anders kunnen lopen, beseft hij. “Zonder de huttentocht was ik er nu misschien niet meer geweest. Voor mij is er toen een balletje gaan rollen.”

De inzichten die Rick heeft opgedaan tijdens de minor neemt hij mee in zijn werk en zijn studie. “Ik heb geleerd om voorbij de gedragsproblemen of beperkingen van mensen te kijken. Als je jezelf beter leert kennen, kun je er ook voor anderen zijn. Daarom denk ik dat deze minor voor iedereen met affiniteit in de zorg waardevol kan zijn.”

Klankbord
Stef Eggen (20), student Sportkunde, liep afgelopen juni mee tijdens de huttentocht in de Alpen. Nu gaat hij mee voor zijn afstudeerstage en zal hij meer als klankbord fungeren voor de studenten. Als topsporter was de tocht zelf geen issue voor Stef. Maar de persoonlijke groei die hij er doormaakte, was wel een verrassing.

Stef “Ik maakte een moeilijke periode door, had geen plezier meer in het handballen, en wist niet meer welke richting ik op wilde gaan.” De totale afwezigheid van afleiding en de vele gesprekken met de anderen hebben Stef met beide benen op de grond gezet. “Ik besefte dat ik dingen in het leven mag doen waar ik plezier aan beleef. Ik ben gestopt met topsport en voetbal nu voor mijn plezier.”

De ervaring heeft de student Sportkunde veel gebracht. "Ik heb weer interesses ontdekt en zie ook opties voor mijn toekomst.” Maar zelfs als het goed met je gaat, is de minor speciale doelgroepen heel waardevol om te volgen, denkt Stef.

Stef en Rick zijn niet de enige deelnemers die positief zijn over de minor. “We hebben onderzoek gedaan onder de deelnemers. Daaruit blijkt dat onder meer de psychologische flexibiliteit stijgt, alsook het welbevinden en zelfvertrouwen”, aldus docent Jennie Pouwels. [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Stefan de Beukelaar
2023
Dit project is precies wat meer studenten zouden moeten beleven om een mooie stap in hun persoonlijke ontwikkeling te kunnen maken. Fantastisch hoe jullie die aangepakt hebben.