september

Met eigen hovercrafts het studiejaar invliegen

Welke hovercraft van de eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde vrijdag de snelste is tijdens een race op de campus van TU/e, moet nog blijken. Maar eigenlijk is de bouwkundige race ernaartoe veel belangrijker; 160 newbees bouwen deze eerste studieweek hun eigen miniversie van een luchtkussenvoertuig, zoals een hovercraft ook wel heet.

De kersverse Fontys-studenten werken sinds maandag vijf dagen lang op ‘het hoofdkwartier’ (gebouw R5 op campus Rachelsmolen) in 24 groepjes aan opeenvolgende opdrachten, die uiteindelijk tot 24 hovercrafts (voertuig Team P.I.M.P.dat zowel over land als over water kan voortbewegen) leiden.

Daarmee strijden ze aan het einde van de week om twee prijzen: snelste in de race en meest originele ontwerp.

“De eerste opdrachten waren het samenstellen van een team, bepalen van een teamleider, bedenken van een teamnaam, logo en slogan”, vertelt docent Joris Glaser.

Met elke opdracht kunnen ze punten verdienen, maar ook verliezen als bijvoorbeeld een van de teamleden te laat is, of een spelletje speelt op z’n laptop.” Zowel de scores als de opdrachten worden weergegeven op een groot scherm in het midden van de ruimte.

P.I.M.P.
Vlak voor dat centrale scherm zitten de zogeheten ‘middlemen’: ouderejaarsstudenten van dezelfde opleiding die contact hebben met de teamleiders over elke opdracht. Hun donkere zonnebrillen creëren de benodigde afstandelijkheid en anonimiteit, vertelt een van hen.Een van de teamleiders die hun kant opkomt, is Artjan Zjaikin uit Estland, van het internationale team P.I.M.P.

“Dat staat voor Professional International Mechanical Practitioners. Maar het is natuurlijk ook een grappige verwijzing naar het nummer van rapper 50 Cent”, legt hij uit.De P.I.M.P.’s vinden het project een leuke manier om kennis te maken met elkaar, de opleiding en hun vakgebied.

“Maar het is ook behoorlijk stressen om alle opdrachten op tijd af te hebben. We willen die race wel De 'middleman'winnen vrijdag”, vertelt Artjan.Op het scherm wordt ondertussen afgeteld naar de volgende opdracht. Die bestaat uit het ontwerpen van de basis van de hovercraft. De klok tikt door en de teamleden duiken in overleg.

Aftroeven
Het idee achter Flying Start is tweeledig: “Enerzijds leren de studenten hoe ze kunnen samenwerken en welke professionaliseringsslag er van ze verwacht wordt”, aldus Glaser.

“Daarnaast gaan ze echt researchen en bouwen, dus leren ze ook over werktuigbouwkundige details, ontwerpen en materialen.” Dat laatste wordt overigens door de opleiding aangeleverd, zodat alle teams met exact dezelfde spullen aan de slag gaan.“

Anders zou het geen eerlijke wedstrijd zijn. Dus het verschil tussen winnen of verliezen zit ‘m echt in het ontwerp van de hovercraft. Alleen daarmee kunnen ze hun concurrenten aftroeven.”De eindresultaten en de winnaars van Flying Start zijn vrijdagmiddag bekend tijdens de race op het MetaForum (bij de hoge schoorsteen) op het TU-terrein. [Anke Langelaan]

Anne-Marie Glaser
Wat een fantastische manier om te leren. Complimenten