december
2020

Met Aleks meer uit blended learning halen

Dankzij de coronacrisis is blended learning nu gemeengoed, maar bij de Fontys-opleiding Mechatronica is die combinatie van online en offline les niks nieuws. Daar gebruiken ze voor het vak wiskunde al vier jaar het onlineprogramma ALEKS. Docent Jan Pijs over deze ‘best practice’.

De software ALEKS zorgt ervoor dat studenten de lesstof op hun eigen tempo verwerken via een website. Voor eerstejaarsstudenten en wiskundedocent Jan Pijs is dat handig omdat Mechatronica studenten met verschillende achtergronden binnenkrijgt, van mbo tot de universiteit.

“Daardoor varieert het ingangsniveau van wiskunde enorm”, zegt Pijs, die met ALEKS werkt bij Mechatronica in Eindhoven.

Te veel onderwerpen
“De ouderwetse manier van klassikaal lesgeven is dan totaal niet effectief”, zegt de wiskundedocent. “Om er zeker van te Jan Pijszijn dat iedereen leert wat nodig is, zou je alle onderwerpen moeten gaan behandelen en daar heb je de tijd niet voor.”

Ter illustratie: Pijs heeft maar liefst 721 onderwerpen ingekocht bij ALEKS. Dankzij ALEKS - een Engelstalig, Amerikaans programma - kunnen studenten buiten de lessen online de theorie leren en bijbehorende opgaven maken dat het programma ze voorschotelt.

Noodzakelijke stof
Als een student fouten maakt binnen een specifiek onderwerp, dan krijgt hij meer opgaven over dat onderwerp. Begrijpt een student een bepaald onderwerp goed, dan slaat ALEKS die in het vervolg over.

Pijs: “Met ALEKS kun je er zo heel goed voor zorgen dat studenten bezig zijn met stof die voor hen noodzakelijk is omdat het programma zich aanpast aan de kennis van de student.”

Combinatie offline
Het programma staat ook de combinatie met offline les prima toe, stelt Pijs. “Als een groepje studenten over een bepaald onderwerp meer uitleg vraagt, omdat ze de Engelse uitleg van ALEKS niet goed begrijpen bijvoorbeeld, kan ik dat in de klas extra uitleggen.”

Pijs kan zich voorstellen dat het principe van een programma als ALEKS ook heel goed kan werken voor andere opleidingen. “Met name bij vakken waarbij vaardigheden een grote rol spelen, bijvoorbeeld om het basisniveau Engels te leren.”

Minder relevant
Binnen Mechatronica is software als die van ALEKS in hogere leerjaren minder relevant, stelt de docent. “Na deze cursus zit iedereen qua wiskunde op een min of meer gelijk niveau.”

Pijs benadrukt dat software als ALEKS alleen zinvol is voor het ontwikkelen van vaardigheden. Voor het verwerven van inzicht past volgens hem ‘ouderwets’ klassikaal onderwijs beter. “Dat kun je niet zo gemakkelijk automatiseren omdat er meer achter zit.” [Erwin Blatter]

Ook een 'best practice' delen? Zet die hieronder in een reactie.

Frank Maas
December
2020
Tja, dit klinkt goed maar het probleem is dat iemand - bedrijf of onderwijsinstellingen zelf - zulke software moeten maken. En voor bijvoorbeeld mijn vakgebied, recht, zie ik niets of niemand daar in investeren. Het zal ook niet voor niets zijn dat Aleks Amerikaanse software op het gebied van wiskunde is: het bereik en de terugverdienmogelijkheden zijn onnoemelijk veel groter. Wanneer gaat Surf weer 'ns ouderwets aan de slag?