maart

Meer jongeren beleggen: 'Maar miljonair word je niet'

Beleggen wordt steeds populairder onder jongeren. Bij de Fontysminor Financiële Planning wordt er zelfs les in gegeven. Volgens docent Marcel Berende heeft de toename van jonge beleggers op de aandelenmarkt alles te maken met één ding: online en op een snelle manier geld verdienen. Maar kan dat wel met beleggen?

Effectenmakelaars als EasyBroker en Brand New Day zagen de afgelopen paar jaar het aantal 30-minners onder hun klanten aanzienlijk groeien. Grote bedragen blijven daarbij nog uit, maar er worden wel elke maand bedragen vanaf vijftig à honderd euro ingelegd. Een logische trend, vindt docent Beleggen Marcel Berende. “Als we kijken naar de afgelopen 120 jaar in de beleggingshistorie, wordt je geld jaarlijks gemiddeld 8 tot 9 procent meer waard.”

Dat gegeven zorgt er volgens minorcoördinator Sanne Boumans weer voor dat de minor Financiële Planning zo in trek is bij studenten. “Sommige studenten beleggen al en sommigen willen er juist meer van weten.”

Snel rijk
Marcel Berende valt in de minorgroep weer iets anders op. “Er is een flink aantal studenten die net de maand doorkomen en weinig geld over hebben, maar er zitten ook studenten bij die aangeven meer bij DUO te lenen omdat het geen tot weinig rente kost, om dat geld dan te beleggen en meer rendement te maken.”

Maar heel snel rijk word je er volgens de docent niet mee. “Studenten verwachten dat als zij 5000 euro inleggen, dit het volgend jaar 50.000 euro waard is. Ze denken dat beleggen net als de cryptomarkt werkt, maar dat is niet het geval.”

Crypto of beleggen
Dat is dan ook wat de studenten onder andere leren tijdens de minor, inclusief de verschillende beleggingsobjecten zoals aandelen, obligaties en fondsen, de bijbehorende risico’s en waar je kunt vinden hoe aandelen gewaardeerd worden. Crypto hoort daar niet bij. “Dat laatste is min of meer gebakken lucht en kent geen onderliggende waarde. Dat is bij beleggen in bedrijven wel zo”, legt Berende uit.

Op de vraag of ook studenten van Fontys beleggen, verschillen de antwoorden. Sommigen geven aan er niets vanaf te weten, anderen houden zich er juist wel mee bezig. Zo ook Rowan, die de minor Graphic Design volgt. Hij belegt sinds een jaar, maar snel rijk wil hij er niet mee worden. “Ik beleg juist voor de langere termijn. Studenten kiezen er vaak voor om te sparen, maar met beleggen vergroot je je vermogen sneller. Dat is iets wat mensen van mijn leeftijd niet echt weten.”

Geld wat je kan missen
Rowan begon met beleggen dankzij de podcast Jong Beleggen, die hij ook aan zijn vrienden tipt. “Of ze er ook mee begonnen zijn? Niet direct, maar dankzij de informatie die ik ze geef zijn ze er wel over na aan het denken. Ze beleg ik bijvoorbeeld ook niet met grote bedragen hoor, maar ik leg wel iedere maand een bedrag in wat ik kan missen. Dat kan iedereen doen.”

Dat laatste is iets wat ook Berende alle studenten mee wil gegeven. “Beleg alleen met geld dat je echt niet nodig hebt en verdiep je in waar je in belegt. Er bestaat altijd een kans dat je geld verliest en dat brengt emoties met zich mee. Ga niet mee met de grote hoop, maar vraag jezelf vooral goed af of en waar je je geld in wilt beleggen.”

Als laatste tip geeft de docent ook aan dat iedereen die begint zijn inleg moet spreiden. “In index wereldwijd bijvoorbeeld. Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om je vermogen te laten groeien. Uiteindelijk bouw je echt wel iets op, maar miljonair wordt je er niet mee.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd