juni
2020

Margreet bezorgt diploma’s aan de deur

Studenten die afstuderen kunnen door de coronacrisis hun diploma niet fysiek krijgen uitgereikt. Margreet van Putten (66), coördinator post-bacheloropleiding diabetespodotherapie, vond daar een oplossing voor. Zij reisde 1560 kilometer om de diploma’s persoonlijk te overhandigen.

“De diploma-uitreiking werd uitgesteld en vervolgens nog eens uitgesteld. De studenten wisten niet wanneer zij eindelijk het papiertje in handen kregen. Daarom kwam ik met het idee: ik heb toch maar vijftien studenten, waarom zou ik ze niet langs brengen?” Margreet van PuttenVan Putten is twee weken bezig geweest om alle studenten te bezoeken.

Zelf in risicogroep
Ze heeft even moeten wachten tot zij zelf de deur uit mocht, omdat ze bijna 67 is en in de risicogroep valt. “We moesten natuurlijk de anderhalve meter afstand houden en we mochten geen handen geven.”

“Ik heb voor deze tocht een reisplan gemaakt. Ik heb gekeken waar de cursisten woonden en hoe ik bepaalde adressen kon combineren. Nederland is niet zo groot, dus het was prima te doen. Dat kun je niet doen met zestig studenten, maar dit waren er maar vijftien.”

Vier kilometer lopen
Ze bezorgde bijna alles met de auto, behalve één student uit Eindhoven, die ze te voet bezocht. “Het was een flinke vier kilometer lopen, ik kwam daar helemaal bezweet aan met mijn rugzakje. Dat kwam ergens ook goed uit, want ik wilde toch iets aan mijn gezondheid doen.”

Ze bezocht de studenten thuis of op hun werk. “De reacties waren fantastisch”, vertelt ze, “sommige studenten hadden zelfs eten gemaakt. De actie werd hartelijk ontvangen en ze lieten stuk voor stuk weten hoe bijzonder zij het vonden.”

Klein contactmoment
Daardoor vond ze het niet erg dat ze zo lang onderweg was voor een klein contactmoment. “Het is wat het is. Je bent eigenlijk maar een kwartiertje binnen, behalve als ze wat eten en drinken hadden klaarstaan. Het was ook erg fijn dat ik van het toilet gebruik kon maken, want die zijn dicht bij tankstations.”

Na 35 jaar werkzaam te zijn voor Fontys, ging Margreet vorig jaar december met pensioen. Ze is na haar pensioen nog steeds één dag in de week blijven werken, omdat er nog geen vervanging was voor haar functie.

“Het was fijn om nog wat te kunnen doen in deze crisistijd. Op deze manier hoefde ik niet thuis voor me uit te staren. Ik heb hart voor de zaak en deed het met erg veel plezier. Het zou niet mijn voorkeur hebben om het altijd op deze manier te doen, maar je bent twee jaar lang met elkaar betrokken, dus je sluit toch iets samen af.” [Kasper Wienk]

Monique Gouw
2020
Margreet je bent een topper!!!
Angela Aprea
2020
Wat een voorrecht om op deze manier je diploma te mogen ontvangen ... en dan ook nog eens van Margreet zelf. Dat moment ga je niet meer vergeten. Gefeliciteerd geslaagden!
Ellie van Soest
2020
Wat ontzettend leuk Margreet. En geniet van je gedeeltelijke pensioen!
Aernout Dorpmans
2020
typisch Margreet.. betrokken bij haar studenten en haar werk....
Jolanda Blanken
2020
super initiatief, als we in september nog niet bij elkaar kunnen komen ga ik je voorbeeld volgen
Francesca Louwers
2020
Wat een mooie persoonlijke manier. Zeker in deze sociaalarme tijd waar we in zitten. Complimenten Margreet. Je maakt dat je studenten zich gerespecteerd voelen en het geeft extra waarde aan hun diploma!
Fred Holtkamp
2020
Margreet, een hele mooie actie. Gewoon de koe bij de horens vatten. Wie kent jou zo niet! Dit is nu een top voorbeeld van betrokkenheid en daadwerkelijk onderwijs kleinschalig uitvoeren, nou ja in dit geval dan afronden! Super..
Eveline Wouters
2020
Wat een mooie geste Margreet. En een goed idee om het nuttige met het aangename te verenigen. Complimenten! Dit is voor deze studenten een onvergetelijk moment zo.
José Reijnen
2020
Wat een leuk idee Margreet! Wat zul jij veel blije gezichten hebben gezien.
Frank
2020
“Gewoon doen!” En de klemtoon kan op meerdere lettergrepen liggen. Mooi voorbeeld van “roeien met de riemen die je hebt”.