november
2022

Levenslessen tijdens congres over kindermishandeling

In iedere basisschoolklas zit gemiddeld één kind dat slachtoffer is van kindermishandeling. Reden genoeg om hier in de Week Tegen Kindermishandeling bij stil te staan. Dat gebeurde maandag tijdens een congres met zeker tweehonderd Fontysstudenten die zich klaarstomen voor een baan in het basisonderwijs.

Een bioscoopzaal van Pathé was maandag het toneel voor het congres dat geïnitieerd werd door Angela Driessen, docent Master Leren en Innoveren bij Fontys. Volgens de kartrekker is de samenkomst van studenten, werknemers en ervaringsdeskundigen van groot belang. “Iedereen moet in aanraking komen met het thema kindermishandeling, zodat we dit in onze professionele carrière niet alleen kunnen signaleren, maar ook weten wat we moeten doen.”

Alle docenten en pedagogische professionals hebben een meldplicht als het gaat om kindermishandeling of verwaarlozing. “Helaas is niet iedereen daarop voorbereid”, legt Driessen uit. “Zo heb ik zelf ooit de Pabo gevolgd, maar kwam kindermishandeling en hoe daar mee om te gaan niet of heel beperkt aan bod. Toen ik uiteindelijk ging werken kwam ik in situaties terecht waarvan ik achteraf dacht ‘had ik dat maar op school gehad’.”

Bewust zijn van meldplicht
Veel collega’s zouden het onderwerp volgens Driessen liever uit de weg gaan. “Maar kindermishandeling maakt helaas deel uit van het onderwijs, hoe heftig het ook is. Daarom is het zo belangrijk dat onze studenten zich bewust zijn van onze meldplicht. Maar hoe ga je met kindermishandeling om? Wanneer meld je iets? En wanneer juist niet? Die vragen staan vandaag centraal.”

Het congres maakt deel uit van het totale programma van de regio Hart van Brabant, waarin tal van activiteiten in het teken staan van de Week Tegen Kindermishandeling. “Deze week wordt niet alleen verzorgd om aandacht voor kindermishandeling te vragen, maar vooral ook om samen de aanpak ertegen te versterken. Daarom krijgen onze pedagogische en educatieve professionals vandaag de informatie die nodig is, zodat het belang van juist handelen helder aangeduid wordt.”

Cirkel van geweld doorbreken
De Tilburgse wethouder Marcelle Hendrickx sloot zich daarbij aan. “Iedereen die hier zit kan een rol van betekenis hebben en uiteindelijk het verschil maken in het leven van ‘onze’ kinderen. We zijn allemaal ambassadeurs voor dat ene kind. Door op een simpele manier het verschil te maken en de cirkel van geweld te doorbreken. Maar dan moeten we wel weten hoe. Het is een zwaar thema en daarom o zo belangrijk dat we deze gesprekken samen voeren.”

Om de studenten een duidelijk beeld te geven over wat kindermishandeling allemaal in kan houden, bestegen vier ervaringsdeskundigen het podium. Een vrouw die mishandeld werd en zelf mishandelde, een vader die moeite had met het opvoeden van zijn kinderen, een vrouw die vroeger door haar vader mishandeld werd en een vrouw wiens moeder nooit voor haar kinderen koos.

Inzicht en vertrouwen
Van de studenten Pedagogiek, FLOT en Pabo in de zaal werden er een aantal zichtbaar geraakt door de persoonlijke verhalen. Of dat kwam door herkenningspunten of door de schrijnende voorbeelden, blijft in het midden. De plenaire sessie werd opgevolgd door verschillende workshops waarin studenten onder andere, als zij dat wilden, meer inzicht gaven in mogelijke mishandelingen of huiselijk geweld dat ze zelf hebben meegemaakt.

Na afloop werden alle studenten opgevangen door hun persoonlijke SLB'er. “Het is niet niks wat vandaag allemaal besproken wordt. Daarom vindt de afsluiting van vandaag in vertrouwde kringen plaats, zodat iedereen in een veilige omgeving kan praten over de bevindingen en de daarbij horende gevoelens”, besluit Driessen. [Noëlle van den Berg]

Lara van Maanen
2022
Wat had ik hier graag bij geweest vorige week maandag. Ik ben 38 jaar lang opgevoed door twee narcisten. Ik heb gepoogd om aan de FLOT de opleiding tot biologiedocente met een diploma af te ronden, maar helaas! 2e kans?