september

Leren Floreren: omgaan met ups en downs en optimaal leven

Wie bij het woord floreren denkt aan excelleren of zo goed mogelijk presteren, heeft het mis. Het lectoraat Leren Floreren, dat op 1 september officieel gestart is, focust zich op het goed, gezond en gelukkig functioneren van studenten. Niet alleen tijdens de studie, maar ook in het werk en dagelijks leven. Lector Evelyne Meens legt uit.

“Leren floreren is leren omgaan met ups en downs in het leven”, steekt de lector af. “We zien binnen het hbo dat studentenwelzijn veel aandacht krijgt. Dat kreeg het al voor corona, maar krijgt het nu alleen nog maar meer. Daar focussen we ons binnen het lectoraat dus ook op.”

Die aandacht is volgens Meens een gevolg van de veranderingen in de wereld, de informatiedichtheid die studenten soms tot zich krijgen en de vele prikkels. “Dat gaat allemaal zo snel, maar je moet er wel mee kunnen dealen. Dat vind ik als volwassene soms al een uitdaging, laat staan wanneer je jonger bent en ook nog middenin je eigen identiteitsontwikkeling zit.”

Prestatiedruk
Landelijke rapporten laten zien dat welzijn onder jongeren en studenten voor verbetering vatbaar is. Zelfs op de middelbare en lagere scholen hebben kinderen of jongeren al last van burn-outs en depressies. “Dat heeft te maken met de wereld van nu en de prestatiedruk die we elkaar opleggen. Wat dat betreft zou het dus mooi zijn als het hbo niet alleen vakkennis en beroepsvaardigheden, maar ook levensvaardigheden ontwikkelt bij studenten.”

Als je je niet goed voelt, kun je niet presteren en leren. Dus hoe zorgt het lectoraat er dan voor dat de mens goed functioneert, zodat het leren en presteren vanzelf komt? “We zijn deze eerste maand al gestart met verschillende onderzoeken. Naar het bespreekbaar maken van mentale klachten bijvoorbeeld.”

Het logo van Leren FlorerenRisico’s
Dat doet Meens samen met Fontysstudenten en -collega's, de gemeente Eindhoven en twee mkb-bedrijven. “Op social media lijkt het alsof het met anderen altijd goed gaat, maar iedereen houdt het voor zich als dat niet zo is. We moeten normaliseren dat iedereen weleens een mindere periode heeft. Daarnaast is het bespreekbaar maken van mentale klachten sowieso al een preventieve vorm om klachten niet erger te maken. Want hoe langer je ermee blijft zitten, hoe groter het risico op een depressie of burn-out.”

Uiteindelijk wil het lectoraat naar aanleiding van het onderzoek een hulpmiddel ontwikkelen, waardoor mentale klachten juist wel bespreekbaar worden onder jongen. “We zijn ook al bezig met het feit dat het steeds lastiger wordt voor jongeren om keuzes te maken. Dat merk je ook binnen onze nieuwe vormen van onderwijs, die meer autonomie en zelfstandigheid van onze studenten vragen. Maar het is niet zo dat studenten zomaar in het diepe gegooid kunnen worden.”

My Student Journey
Daar komt My Student Journey om de hoek kijken, een tool voor zelfinzicht en zelfregie die tweede-, derde-, of vierdejaarsstudenten leert kiezen en de regie te nemen. “Dat wordt dit najaar al gepilot bij HRM en Toegepaste Psychologie. Met de feedback van die studenten en docenten maken we My Student Journey nog gebruiksvriendelijker, zodat dit binnen heel Fontys uitgerold kan worden.”

Dat is nodig, want studenten gaven voor de oprichting van het lectoraat al aan dat vooral gelet wordt op studievoortgang en studiepunten, maar dat ze zich nog niet klaar voelden voor de arbeidsmarkt. “Als we in het hbo-onderwijs voor elkaar krijgen dat er tijd en ruimte is voor het ontwikkelen van levens- en welzijnsvaardigheden, is dit lectoraat geslaagd. Je moet om kunnen gaan met het leven, dus je moet niet alleen ‘leren leren’ en ‘leren werken’, maar ook ‘leren leven’. En ja, dat is een groot streven, maar we gaan de uitdaging aan.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Het Fontys lectoraat Leren Floreren betreft een samenwerking tussen Dienst Studentenvoorzieningen en Fontys HRM en TP. Wil je op de hoogte blijven van alle onderzoeken en events van het lectoraat, volg dan de LinkedIn-pagina of meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd