2019

Komt de studievoucher sneller dan verwacht?

Studenten moeten hun studievouchers – het goedmakertje voor het wegvallen van de studiebeurs - al eerder kunnen inwisselen en niet pas 5 tot 10 jaar na afstuderen. Dat bepleitten GroenLinks en het CDA in een motie, die vorige week werd aangenomen door de Tweede Kamer. Wat dat zou betekenen voor Fontys is niet bekend.

Wie na 2014 begon met studeren, liep de basisbeurs mis, maar had ook geen profijt van de beloofde onderwijsinvesteringen. Om deze ‘pechstudenten’ te compenseren, ontvangen ze een studievoucher van 2000 euro die ze pas 5 tot 10 jaar na hun afstuderen kunnen inzetten om bijvoorbeeld een cursus te volgen.

Vervroegen studievoucher
Tijdens een overleg in de Tweede Kamer werd minister Van Engelshoven gevraagd of studenten de vouchers niet direct na hun bachelor kunnen inzetten, bijvoorbeeld voor het bekostigen van een masterstudie.

Minister Van Engelshoven liet weten dat dat niet mogelijk is. Ten eerste omdat het later inzetten van de vouchers een bewuste keuze is die een impuls moet geven aan levenslang ontwikkelen en het deeltijdonderwijs in Nederland. Maar ook is het budget-technisch niet haalbaar om de studievouchers eerder uit te betalen.

Wel gaat de minister de optie onderzoeken om de voucher twee tot drie jaar na afstuderen inzetbaar te maken. “Daar kan ik de Kamer in het najaar verder over informeren, maar ik kan geen kortere scenario's gaan onderzoeken dan twee, drie jaar.”

Afwachten
Tienduizenden studenten kunnen over een paar jaar aankloppen om een extra cursus te volgen - dat zal ook wel wat voeten in de aarde hebben voor hogescholen, zou je denken. Maar binnen Fontys wordt er nog weinig concreets mee gedaan: “We vragen regelmatig bij DUO na hoe dit straks in zijn werk gaat, maar dat is verder nog niet uitgewerkt”, laat José Theulen, directeur Studentvoorzieningen, weten.

“DUO gaat samen met de instellingen kijken hoe dit er over enkele jaren gaat uitzien. Ik heb ook nog niet gehoord of we nu al extra cursussen gaan ontwikkelen. Hopelijk weten we over een of twee jaar meer.”

Ook binnen de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) staan de studievouchers nog niet op de agenda. “Er is nog niks concreets bekend over de studievouchers en hoe dat in zijn werk gaat. Dat moet eerst duidelijker worden voordat wij er een mening over kunnen vormen”, vertelt studentenfractie-voorzitter Thyme van den Beuken.

Compensatie
“Maar”, voegt hij toe: “Het is wel zo eerlijk als studenten die nu geen profijt hebben van de kwaliteitsafspraken, daar een soort compensatie in krijgen. We moeten straks zien hoe die studievouchers in de praktijk worden uitgevoerd en in hoeverre studenten daar iets aan gaan hebben. Het is afwachten.” [Eva Witte]

alfons
2019
Ik ben nu een van deze studenten die zo'n studievoucher hebben ontvangen. Inderdaad val ik natuurlijk wéér tussen wal en schip. €30.000 studieschuld verder ik heb mij opgewerkt van mbo naar hbo en ik wil direct een vervolgstudie gaan volgen die ook ongeveer €11.000 gaat kosten. Ondertussen ben ik al 27 jaar en tegen de tijd dat ik deze studie afrond zal ik 30 zijn. Op dat moment mag ik mijn leve lang studeren wel een keer stoppen zou ik denken?

Maar ik heb dan nog geen recht gehad op deze studievoucher want daar mag ik pas aanspraak op doen in 2023. Daarbij denk ik dat meeste mensen die een studie afronden over 5 jaar wel andere prioriteiten hebben. Dat is juist de periode dat wij huizen willen kopen, kinderen krijgen, trouwen etc. Een hele drukke periode waar vaak wordt besloten pas studie te starten als kinderen naar basisschool gaan. Wel slim bedacht van deze minister want dan hoeft ze waarschijnlijk niet veel uit te betalen.
Bram
2019
Ja inderdaad, ik ga nu na het behalen van mijn HBO diploma aan een master beginnen maar daar kan ik die "voucher" dus niet voor gebruiken. Naar mijn idee is het inderdaad zo bedacht zodat er zo min mogelijk van de voucher gebruik gemaakt gaat worden.