Knieklachten? Dan naar de Fontys-polikliniek

Het gaat er dan toch van komen, een kleinschalig behandelcentrum binnen de muren van Fontys voor klachten aan bijvoorbeeld knie, heup of rug. De initiatiefnemers hopen dit in september te kunnen openen bij Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven, mits corona dat toelaat. Sinds 2015 wordt er al over gesproken.

Bij dit Fontys Centre of Health & Movement (FCHM) is straks tweemaal per week plek voor vijf patiënten. Dit zijn in eerste instantie studenten en medewerkers van Fontys.

“Later volgen mensen die niet in aanmerking komen voor een aanvullende verzekering, bijvoorbeeld omdat ze inBregje Poelman de schuldsanering zitten. Maar dat doen we pas als het goed draait”, aldus Brechtje Poelman van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH).

In FCHM wordt samengewerkt met Libra Revalidatie & Audiologie. Dat heeft onder meer revalidatiecentra in Eindhoven, Tilburg en Weert en 29 revalidatieartsen in dienst. De bedoeling is dat een van hen spreekuur gaat houden bij Fontys in Eindhoven.

Livestream
Bij zo’n spreekuur kunnen studenten aanschuiven, of er worden beelden van gemaakt. Die worden dan live gestreamd naar de collegezaal of opgenomen, zodat ze later in lessen te zien zijn. Studenten kunnen een patiënt, onder begeleiding, ook handelingen laten verrichten. Bezoekers worden vooraf op deze mogelijkheden gewezen.

Het behandelcentrum komt op de begane grond van de locatie aan de Dominee Theodor Fliednerstraat in Eindhoven. De faciliteiten daarvoor zijn inmiddels aanwezig volgens Poelman: “Een spreekuurkamer voor de arts, het Explore Lab – bewegingslab - waar we aan de slag gaan en we kunnen ook fietstesten doen. Alle vormen van behandeling worden hier aangeboden.”

Ben van den Brand, van Libra.FPH onderzoekt nog in hoeverre apparatuur, zoals röntgen, van de eigen opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken kan worden ingezet. Ook lopen er nog gesprekken met de afdeling Radiologie van het naastgelegen Maximá Medisch Centrum. Daar kan bijvoorbeeld in de avonduren een MRI-scan worden gemaakt.

Koudwatervrees
Libra-directeur Ben van den Brand spreekt de hoop uit dat dit samenwerkingsverband een eerste stap is in een betere integratie van zorg en onderwijs. “Dat zijn twee gescheiden werelden. Ik denk dat we heel veel aan elkaar kunnen hebben.”

Daarvoor moet hij nog wel wat ‘koudwatervrees’ bij zijn artsenteam wegnemen. “Je moet wat risico’s durven nemen. Onze dokters zien nog juridische haken en ogen aan het behandelen van patiënten in een niet-ziekenhuisomgeving. Maar ze durven wel het experiment aan te gaan. We willen daarom voor 0,2 fte een revalidatiearts bij Fontys detacheren.”

Dat zal niet meteen in september zijn. Het coronavirus heeft Libra’s manier van werken volgens hem ‘totaal op z’n kop gezet’. “Ik denk daarom dat wij pas in beeld komen als zo’n polikliniek weer op een normale manier actief is. Als je mensen kunt ontvangen zonder social distancing en controles aan de ‘poort’.”

Van den Brand verwacht dat Libra op z’n vroegst eind dit jaar een arts kan leveren. Tot die tijd huurt Fontys Ronald Meijer in, die revalidatiearts is bij verschillende zorgorganisaties.

Dependance
FCHM moet uiteindelijk gezien worden als een dependance van Libra binnen de muren van Fontys. De aansprakelijkheid ligt bij Libra, tenzij een patiënt volgens de directeur door de arts wordt doorverwezen naar de eerstelijns fysiotherapie: “Daar beschikt Fontys namelijk zelf ook over”. Voor de facturering en klachtenregeling wordt gebruikgemaakt van de infrastructuur van Libra.

Aanvankelijk zou ook Orthopedie Groot Eindhoven aan dit behandelcentrum meedoen, maar die partij is afgehaakt. Poelman: “De suggestie kan worden gewekt dat wij een concurrent zijn van de reguliere praktijken. Ik snap dat er zo wordt gedacht. Maar wij behandelen maar een gering aantal mensen, binnen een onderwijscontext.”

Het bestaande blessurespreekuur bij Sporthogeschool in Eindhoven en de circusopleiding in Tilburg blijft op die locaties, maar valt straks onder FCHM. Zo worden gegevens van studenten die daar gebruik van maken, opgeslagen in het elektronisch patiëntendossier. [Tim Durlinger]