COLUMN, Tina ten Bruggencate,
12
september
2023
|
09:53
Europe/Amsterdam

Happy en betrokken

Bij de opening van het studiejaar van mijn instituut sprak ik achteraf een paar collega’s. ‘Volgens mij hebben ze (het management) mediatraining gehad.’ fluisterden we tegen elkaar. Er werden veel termen gebruikt als ‘verbondenheid’, ‘je talenten inzetten’ en ‘betrokkenheid’. 

Even voor de duidelijkheid: er is niks mis met mediatraining. Het is goed om je af te kunnen stemmen op diverse doelgroepen en een duidelijk verhaal, of zoals dat tegenwoordig heet een narratief, te hebben. Het narratief wat we hoorden had te maken met een ingeslagen koers en dat we daar met zijn allen achter moesten staan. Als je je daar nog niet helemaal happy bij voelde, mocht je je professionaliseren. Zodat iedereen weer met de gezichten dezelfde kant op staat.

Ik zat daar even over na zat te denken, dat mag gelukkig nog wel, of in ieder geval kan niemand dat toch controleren. Ik dacht dus na over deze koers en over het bijbehorende schip als metafoor. We zitten met zijn allen op een best groot schip, laten we zeggen een zeecontainerschip. En als daar een kapitein en bemanning (degenen die de koers bepalen) op zit die weet welke koers er gevaren moet worden, lijkt me dat heerlijk. Ik zou een hangmat gaan zoeken en daar lekker op volle zee een beetje in gaan liggen bungelen. Helemaal happy en betrokken.

Maar wat als deze koers niet helemaal de juiste koers is, dacht ik. En mag ik dit soort gedachten wel hebben, laat staan uitspreken? Termen als ‘muiterij’ en ‘kielhalen’ kwamen bij me op. Maar inspraak is gelukkig binnen Fontys nog wel mogelijk. We hebben een IMR, CMR en we hebben de vrije pers (BRON).

En ik moest een beetje aan de Titanic denken waar de muziek nog speelde en de mensen dansten terwijl het schip ten onder ging na die botsing met een ijsberg.
Tja, mocht het toch misgaan dan gaan we in ieder geval wel heel happy en betrokken ten onder.

Tina ten Bruggencate is docent aan Fontys Hogeschool Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie.  

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 6 (6)
Bedankt voor uw bericht.
Frans van de Camp
16
September
2023
Laten we Bron als medium niet misbruiken om elkaar de maat te nemen, het is geen facebook. Ik ga ervan uit dat we allemaal het beste voor hebben met het onderwijs en vooral met de studenten. Het is duidelijk dat er binnen Fontys verschillend wordt gedacht over wat goed onderwijs is. Dat is van alle tijden. Tijdens de 30 jaar dat ik voor Fontys en haar rechtsvoorgangers heb gewerkt hielden mijn collega’s en ik nooit op te discussiëren over hoe het beter kon. Daarbij waren verschillende stromingen zichtbaar, er waren bijvoorbeeld collega’s die aan instructie, les en begeleiding door een vakdocent de voorkeur gaven, en collega’s die voorstanders waren van probleem/project-gestuurd onderwijs, en uiteindelijk ontstond er een tussenvorm. Vanaf eind jaren ’90 werd het onderwijs echter in steeds sterkere mate geëxtensiveerd. Het aantal docent gebonden uren, en daarmee de servicegraad, werd sterk teruggeschroefd. Dit werd vooral ingegeven door financiële overwegingen, de docent was ineens geen “asset” meer maar een kostenpost. Onder inschakeling van duur betaalde onderwijsbureaus werden de geesten rijp gemaakt voor een aanpak, waarbij de docent steeds meer de rol ging vervullen van coach, dit zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Deze trend lijkt nu geculmineerd te zijn in de HILL methode.
Er zou sprake zijn van “het nieuwe leren”, een “Einstein generatie die zou kunnen multi-tasken” en die zo handig zou zijn met mobieltjes dat een compleet nieuwe onderwijs aanpak nodig zou zijn. Kennis zou niet meer nodig zijn omdat die toch op internet kan worden opgezocht, we zouden te maken hebben met “21st century skills”, en meer van dat soort kreten. Onderzoek, o.a. door onderwijspsycholoog Prof. Dr. Paul Kirschner, heeft echter gehakt gemaakt van “het nieuwe leren” en de veronderstellingen die eraan ten grondslag liggen. Je kunt studenten van 17 of 18 jaar niet verantwoordelijk houden voor het studieresultaat, hun hersens zijn daarvoor nog onvoldoende ontwikkeld. En er is helemaal geen sprake van “nieuw leren”, de wijze waarop mensen leren is al eeuwenlang hetzelfde. Wel maken we daarbij uiteraard gebruik van moderne hulpmiddelen.
Ondanks de teleurstellende resultaten is de leiding van Fontys (overigens ook die van andere hogescholen) nooit op haar schreden terug gekeerd, maar er komen nu steeds meer tegengeluiden. Wat ik echter heel bedenkelijk vind is dat collega’s die aan de bel trekken kennelijk als niet loyaal worden beschouwd. Het tegendeel is waar, het gaat juist om zeer betrokken docenten. Ga dus vooral de discussie met elkaar aan, maar laat je wel leiden door feiten en papagaai elkaar niet na met onbewezen stellingen.
Frans van de Camp
Tina
14
September
2023
Even een toevoeging of opheldering van mijn kant. Blijkbaar heerst er verwarring. Met bemanning bedoel ik natuurlijk NIET mijn collega’s/docenten, die inderdaad zoal Maryam aangeeft keihard aan het werk zijn onder zeer lastige omstandigheden, zeg maar gerust een zware storm. Als ik dat zou bedoelen kan ik zelf als docent natuurlijk ook nooit in die hangmat liggen, maar was het dek aan het schrobben.
Maryam
14
September
2023
Hi Tina,

Lang getwijfeld of ik zou reageren. Ik doe het nu toch omdat je berichtgeving me erg raakt.
Allereerst, ik vind het moedig van je dat eea aan de kaak stelt en kritisch bent, dat houdt ons allemaal scherp.
Ik vind echter dat je voorbijgaat aan al die collega’s die met de beste intenties keihard hebben gewerkt aan het nieuwe onderwijs. Dat voelt onterecht. Zo dat moest ik even kwijt..
Henk Verhoeven
14
September
2023
Dag Maryam, dank voor je genuanceerde reactie. Maar ik wil het toch even voor mijn collega Tina opnemen. Je stelt dat zij voorbij zou gaan aan al het harde werken van collega’s. Die kritiek is maar deels terecht. Natuurlijk werken die collega’s keihard. Maar als je keihard niet helemaal de goede richting in werkt, zal het resultaat nog niet zijn wat je gehoopt had. Ik heb de indruk dat docenten die onderwijs ontwikkelen soms een te strak keurslijf van boven krijgen opgelegd en in een onderwijsmodel worden gepropt waarvan de bewezen effectiviteit op zijn best twijfelachtig is. De kritiek is dus meer op het management, bestuur, stafdiensten, onderwijsideologen en dik betaalde externe adviesbureaus gericht dan op naaste collega’s.
Henk Verhoeven
14
September
2023
… en misschien moet ik zelfs bij de laatste groepen geen individuele nalatigheid suggereren maar zitten ze gevangen in een zelf refererend, zelfversterkend systeem waaraan het moeilijk ontsnappen is. Als iedereen de kleren van de keizer mooi vindt? Wie ben jij dan daaraan te twijfelen?
Fons de Graaf
13
September
2023
Als ik de behoefte zou voelen op de wijze waarop mevrouw ten Bruggencate het (management van het) instituut waarbij zij werkzaam is, telkenmale en systenmatisch te besmeuren, met onbewezen suggesties en het - zonder namen te noemen - in twijfel trekken van de integriteit van mensen, zou ik - als ik haar was - eerder overwegen dat instituut te verlaten en kijken of er voor mij, met de door mij opgebouwde reputatie, ergens anders emplooi zou zijn te vinden. In plaats van telkens mijn eigen nest te bevuilen.
Paul Dingetje
13
September
2023
Beste Fons, als ik de behoefte zou hebben om een kritisch persoon te beschuldigen van besmeuren, en die persoon dan maar te suggereren dat ze beter kan vertrekken, dan zou ik even heel goed nadenken over mijn rol als HR manager. Wellicht toch ergens een verkeerde afslag genomen?

Ikzelf ben altijd heel blij met kritische studenten, dat zijn de studenten die mij scherp houden. Aan degenen die alleen maar ja en amen zeggen heb je naar mijn mening niet heel veel. Maar ja, ik heb dan ook geen HRM gestudeerd, dus ik zal het wel verkeerd zien.

Vriendelijke groet,
Een betrokken en tevens kritische collega
Diana
13
September
2023
Huh, we waren toch een graveyard?.....
Gian
13
September
2023
Ik vind het een wonderlijk iets; de verwachting dat je ontspannen, met een lach op je gezicht enthousiast aanstuurt op het einde van je baan, en die van je collega's. Surrealistisch bijna.