oktober
2022

Je nooit meer onveilig voelen op straat dankzij BIBI

Je als jonge vrouw onveilig voelen op straat. Daar willen vijf studenten van de opleiding Communicatie een einde aan maken door BIBI in het leven te roepen, een apparaatje met een alarmerend geluid dat je op je telefoon kunt bevestigen.

BIBI is een concept dat bedacht is door Esmee van Haasen, Yannick Snoek, Amber Rosenbrand, Arissa Quak en Nienke Versteeg. Voor hun studie Communicatie kregen ze de opdracht een oplossing voor een actueel probleem te vinden. Zij kozen ervoor iets te verzinnen om straatintimidatie tegen te gaan. Met succes: hun concept is in de prijzen gevallen tijdens de Dutch Creativity Awards.

Het logo van BIBI“We waren het er al snel over eens dat we de focus wilden leggen op straatintimidatie”, vertelt Esmee. “We kwamen erachter dat er sleutelhangers bestaan die geluid kunnen produceren als je je onveilig voelt. Maar is een sleutelhanger wel de meest effectieve manier? Wat als je jezelf moet verdedigen en je je sleutelbos in je handen hebt? Je kunt je vingers breken.”

Mobiele telefoon
En dus gingen de dames op zoek naar iets anders. Iets wat nog niet bestaat en beter zou moeten werken dan een sleutelhanger met geluid. “We zijn na gaan denken over dingen die je naast je sleutels nog meer altijd bij je hebt. Een telefoon, dachten we al snel. Ons doel was om een klein apparaatje te maken met een herkenbaar geluid dat je achter op je telefoon kan bevestigen.”

Het resultaat van die hersenspinsels is BIBI. “Over de naam hebben we lang na moeten denken”, vertelt Yannick. “BIBI heeft een dubbele lading. Het woord klinkt als een alarm, maar zou ook de naam van een vriendin kunnen zijn. Wij zien BIBI als de vriendin die je kan beschermen in situaties waarin jij je niet veilig voelt.”

De situaties waar ze het over heeft kunnen laagdrempelig zijn, maar ook gevaarlijk. “De stap is groot om het alarm af te laten gaan. Als je het idee hebt dat iemand je achtervolgt, zal je misschien niet meteen op die knop drukken. Maar dat hoeft ook niet. Het gaat meer om het veilige gevoel dat je hebt als je BIBI bij je draagt. Als het écht nodig is, bijvoorbeeld wanneer iemand je ongewenst aanraakt, kun je BIBI gebruiken.”

Dutch Creativity Awards
Met het idee wisten de vijf studenten de voorrondes van de Dutch Creativity Awards te bereiken, een wedstrijd die geïntegreerd zit in het curriculum van de studie Communicatie. Ze hielden een pitch, maakten indruk en kregen een ticket naar de De gewonnen prijsfinale. Daar namen ze het op tegen de Hogeschool Utrecht, HAN en Avans.

“De finalepitch hebben we in juni al moeten geven, maar vorige week hebben we pas te horen gekregen dat we hebben gewonnen in de categorie Future Student”, vertelt Yannick, die net als Esmee stiekem al op de winst hoopte. Esmee: “We dachten wel dat we op het podium terecht zouden komen, we staan immers allemaal heel sterk achter ons idee. Maar dat we zouden winnen? Dat was toch wel een verrassing.”

Of de dames na het behalen van de winst nog verdergaan met het uitdenken van het concept, is nog niet helemaal helder. Esmee is inmiddels afgestudeerd en Yannick mag binnenkort ook haar diploma in ontvangst nemen. “We zijn allemaal druk met andere dingen. School, werk. Het is moeilijk om vrije tijd te vinden die we in BIBI kunnen stoppen”, zegt Esmee. “Het is een afweging die we moeten maken: gaan we door en zoeken we naar investeerders, of laten we het hierbij?” [Karen Luiken]

Marjolein Bouter
2022
Als coördinator van de minor Ondernemerschap heb ik interesse om eens te praten en bekijken of we met dit fantastische idee iets kunnen doen!
2022
Jullie bewijzen dat goede innovatieve ideeën niet per se enorm complex "high tech" vereisen, maar soms schuil gaan achter gewoon goed en nuchter denkwerk en "je kunnen verplaatsen in je doelgroep". Gefeliciteerd met jullie mooie succes!
Natasja
2022
Jammer dat zoiets juist het tegenovergestelde doet: je wordt er continue aan herinnerd dat er kennelijk gevaar is (maar dan kan ik in elk geval alarm slaan). Daardoor blijft je lichaam in alarm-modus (fight / flight / freeze / feed / f*ck ???) en kom je niet tot de rust waarin je je echt veilig voelt.
2022
Ik begrijp jou goed Natasja en dat dat bij jou averechts werkt is jammer. Maar ik denk wel dat als je ergens belaagd wordt door een gek, dat je belager sowieso al flink schrikt van de totaal onverwachte alarm- herrie en ervoor kiest zijn aanval te staken terwijl bij veel mensen dan de "schreeuw- reflex" vaak blokkeert of door de agressor wordt gesmoord.