Tilburg,
maart

Italiaanse studenten peilen het geluksgevoel van de Tilburger

Bijzonder project in kader van Dutch Happiness Week

Hoe gelukkig bent U? Met die vraag gaan 24 Italiaanse design-studenten deze week de straat op in Tilburg.  Ze doen dat in opdracht van FHK/Art Communication & Design. Maandag draaien ze alvast een opwarmrondje: “Tilburgers worden gelukkig van zon en Willem II. Maar ook wel een beetje van ons, geloof ik.”

Als onderdeel van het vaste uitwisselingsprogramma verwelkomt FHK/ArtCoDe deze week een groep studenten uit Trento. Die afspraak viel precies in de Dutch Happiness Week. “De link was snel gelegd”, vertelt Mariska van Zutven, docent fotografie bij ArtCoDe. “Ik dacht: waarom laten we de jonge ontwerpers niet los op de geluksbeleving van de Tilburger?”

Touwtje springen
Door op straat gesprekken aan te knopen, proberen de Italianen uit te vinden waaruit het geluksgevoel van de Tilburger precies bestaat. Vervolgens wordt gekeken hoe ‘geluk’ tastbaar(der) gemaakt kan worden in de vorm van een ontwerp. Van Zutven (foto): "In de straatinterviewtjes moeten de studenten op ludieke wijze het ijs breken. Ze gaan bijvoorbeeld touwtje springen met voorbijgangers en dragen krijtborden om hun nek waarop mensen input schrijven. Daarnaast werken we met zogenaamde cultural probes: items (zoals een ansichtkaart of plattegrondje) die voorbijgangers moeten verleiden om het gesprek aan te gaan.” Volgens Van Zutven is de interactie hierbij belangrijker dan het eindresultaat. “We maken een uitgebreide inventarisatie van geluksopvattingen en -ideeën die leven onder Tilburgers. De tijd is helaas te kort om die ook uit te werken in een ontwerp.”

Anatolie Bunduche (21) is één van de deelnemende studenten van designopleiding Artigianelli Trento. Het project triggert hem: “Natuurlijk moet je even een drempel over om mensen aan te spreken. Het thema ‘geluk’ is ook niet het eerste het beste. Maar ik heb de indruk dat Nederlanders vrij open zijn. Gisteren, op mijn eerste dag hier, werd ik al meteen aangeklampt door een man die een gesprek met mij begon. Die zag er trouwens best gelukkig uit.” Docente Giada Saltori vertelt: "Dit is best een spannende week voor onze studenten. In Italië is de opleiding een stuk schoolser dan hier. Onze studenten werken bijvoorbeeld nauw samen met bedrijven, die hen steeds concrete opdrachten aanreiken. Uiteraard heeft dit ‘geluksonderzoek’ een erg open karakter. Maar dat maakt het alleen maar leuk.”

Eerste uitkomsten
Na afloop van hun testrondje door de stad presenteren de Italianen hun eerste bevindingen. "In het begin is het aftasten. Zowel voor ons als voor de voorbijgangers is het een vreemde ervaring. Maar de meeste Tilburgers reageren heel vriendelijk."
Verschillende mood-borden zijn al volgeschreven en -getekend: de namen van verre zonbestemmingen en die van de plaatselijke Eredivisieclub komen herhaaldelijk terug. "Het valt op dat mensen die aangeven al gelukkig te zijn ons makkelijker te woord staan dan mensen die minder goed in hun vel zitten. Jammer, want die laatsten hebben zo'n gesprekje juist extra hard nodig." [Frank van den Nieuwenhuijzen]