COLUMN, Tom Botma,
08
april
2024
|
08:43
Europe/Amsterdam

Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie kan niet altijd leidend zijn. Sommige onderwijsaspecten zijn belangrijk maar niet leuk, en toch zijn ze nodig voor de ontwikkeling van de student op zijn of haar toekomstig vakgebied.

Neem mijn opleiding, Fontys Journalistiek. We hebben daar zo ongelooflijk veel goede docenten: antropologen, sociologen, historici, communicatiewetenschappers, allemaal experts die heel goed kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van studenten journalistiek. Op andere Fontys opleidingen zal dat niet anders zijn. Toch ontnemen we deze docenten de mogelijkheid bijdrages te leveren aan de ontwikkeling van studenten op gebieden die niet enorm spannend zijn, maar wel noodzakelijk.

Een voorbeeld uit mijn opleiding. De intrinsieke motivatie van studenten leidt niet zomaar naar de theorie van de journalistiek, over de elementen die de journalistiek een serieus vak maken, waarmee vertrouwen ontwikkeld kan worden bij nieuwsconsumenten of over de positie die wij hebben in de maatschappij en de democratie. Dat betekent niet dat dit geen essentieel fundament is om een goede journalist te worden.

Ook is er gekozen om geen lessen Nederlands meer te geven, terwijl we echte neerlandici hebben die de taal kunnen onderwijzen. Er is nog wel een ‘schrijflab’, maar daar komt amper grammatica of spelling aan bod. Bovendien is dit ‘lab’ haast optioneel. Hoe heeft iemand kunnen besluiten dat Nederlands geen essentie is voor een journalist? Volgens mij wordt al jaren geklaagd over hoe slecht het onderwijs in Nederlands is aan de middelbare scholen. Vang dat dan op op de opleiding journalistiek, waar het zo belangrijk is. 

Het nieuwe onderwijs is zo bang voor theorie en voor toetsen dat we studenten de fundatie ontnemen die de journalistiek maar ook andere vakgebieden waarin Fontys mensen opleidt zo sterk maakt. Ik vrees voor de toekomst van die beroepen. Ik hoop dat Fontys in gaat zien dat een stapje terug doen naar het oude onderwijs niet betekent dat het hele nieuwe onderwijs is mislukt. Wees moedig. Verbeter de toekomst van de journalistiek, van het onderwijs, van het sociaal domein en al die andere vakken waarin Fontys for Society opleidt.

Tom Botma is derde/vierdejaarsstudent Fontys Journalistiek in Tilburg. 

 

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 3 (3)
Bedankt voor uw bericht.
Frank Maas
12
April
2024
Hulde!
Richard Voddé
10
April
2024
Scherpe denker die Tom. Hoewel het voor iedereen zichtbaar is, gaat het maar door. Mooie analyse in een kort stuk!
Henk Verhoeven
08
April
2024
Wederom een scherpe column van Tom Botma. Naar mijn mening duwen we de student – onder het mom van urgentie of authentieke leeromgevingen - veel te snel de praktijk in. Behalve dat de kwaliteiten van vakdocenten onderbenut blijven en er een onvoldoende basis wordt gelegd voor een professionele carrière, wordt er – onbedoeld natuurlijk – een verkeerde boodschap gecommuniceerd over het vak – of dat nu journalistiek is of in mijn geval toegepaste psychologie – namelijk: “..Ach, dat vak stelt allemaal niet zoveel voor. Met een beetje gezond verstand, flexibiliteit en improvisatievermogen, bluf je je er wel doorheen..”. Is dit wat we onze studenten willen meegeven? Ik denk het niet. Tijd en moeite investeren in de basis, laat ook zien dat je vak een vak is dat aandacht, deskundigheid en zorgvuldigheid vraagt, dat het niet iets is wat je zomaar onder de knie krijgt, iets wat niet iedereen zo maar kan, maar dat dit soms bloed zweet en tranen kost. Studenten die dat ervaren hebben, die dat echt doorleefd hebben, durf ik vervolgens met een gerust hart de praktijk in te sturen.