Intrinsieke motivatie
Intrinsieke motivatie kan niet altijd leidend zijn. Sommige onderwijsaspecten zijn belangrijk maar niet leuk, en toch zijn ze nodig voor de ontwikkeling van de student op zijn of haar toekomstig vakgebied.
Neem mijn opleiding, Fontys Journalistiek. We hebben daar zo ongelooflijk veel goede docenten: antropologen, sociologen, historici, communicatiewetenschappers, allemaal experts die heel goed kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van studenten journalistiek. Op andere Fontys opleidingen zal dat niet anders zijn. Toch ontnemen we deze docenten de mogelijkheid bijdrages te leveren aan de ontwikkeling van studenten op gebieden die niet enorm spannend zijn, maar wel noodzakelijk.
Een voorbeeld uit mijn opleiding. De intrinsieke motivatie van studenten leidt niet zomaar naar de theorie van de journalistiek, over de elementen die de journalistiek een serieus vak maken, waarmee vertrouwen ontwikkeld kan worden bij nieuwsconsumenten of over de positie die wij hebben in de maatschappij en de democratie. Dat betekent niet dat dit geen essentieel fundament is om een goede journalist te worden.
Ook is er gekozen om geen lessen Nederlands meer te geven, terwijl we echte neerlandici hebben die de taal kunnen onderwijzen. Er is nog wel een ‘schrijflab’, maar daar komt amper grammatica of spelling aan bod. Bovendien is dit ‘lab’ haast optioneel. Hoe heeft iemand kunnen besluiten dat Nederlands geen essentie is voor een journalist? Volgens mij wordt al jaren geklaagd over hoe slecht het onderwijs in Nederlands is aan de middelbare scholen. Vang dat dan op op de opleiding journalistiek, waar het zo belangrijk is.
Het nieuwe onderwijs is zo bang voor theorie en voor toetsen dat we studenten de fundatie ontnemen die de journalistiek maar ook andere vakgebieden waarin Fontys mensen opleidt zo sterk maakt. Ik vrees voor de toekomst van die beroepen. Ik hoop dat Fontys in gaat zien dat een stapje terug doen naar het oude onderwijs niet betekent dat het hele nieuwe onderwijs is mislukt. Wees moedig. Verbeter de toekomst van de journalistiek, van het onderwijs, van het sociaal domein en al die andere vakken waarin Fontys for Society opleidt.
Tom Botma is derde/vierdejaarsstudent Fontys Journalistiek in Tilburg.