augustus

Internationale nieuwkomers maken kennis met Fontys

De internationale studenten, die vrijdagmiddag samenkwamen in Tilburg, staan te trappelen om te beginnen aan hun Fontys-hoofdstuk. De stemming lijkt eensgezind: wennen is het punt niet, wonen soms wel.

De ‘International Day’ – onderdeel van Purple – vond vrijdag voor het eerst plaats. “We weten dat internationals behoefte hebben aan extra accenten”, legt medeorganisator Mandy van Baardwijk uit. “Bijvoorbeeld meer ontmoetingsmomenten onderling.”

Dat kon vrijdagmiddag op de campussen Rachelsmolen in Eindhoven en Stappegoor in Tilburg. Op laatstgenoemde locatie kregen bezoekers ook alvast een inkijkje in typisch Nederlands weer: zwaarbewolkt, 80 procent kans op regen.

Ying Qi, Miriam en AshleyRustig en schoon
Aan een van de statafels genoten Ying Qi en Miriam van een barbecuemaaltijd. Ze zijn een week in Tilburg. “De stad is rustig en schoon”, aldus  Ying Qi uit Maleisië. Net als de Ierse Miriam volgt zij tot januari een cursus Art, Communication and Design aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Ashley uit Zuid-Afrika is van plan langer te blijven. Eveneens bij FHK begint de sopraan aan een master Solozang Klassiek. “Ik ben zelfs voor het eerst ‘overseas’, dus dat maakt het extra spannend. Maar het voelt goed.”

Alle drie vonden ze via Student Housing (SSH) Tilburg woonruimte. “Op de bonnefooi iets vinden is onmogelijk”, zegt Ashley. “Ik begon een paar maanden terug al met zoeken. Het bureau stuurt je opties die je via internet bekijkt. Ik zit nu op twee kilometer van mijn school. Ik ben er al een keertje heen gefietst, om te oefenen.”

Chris VerstappenSociaal netwerk
Chris Verstappen is coördinator internationalisering bij Fontys Academy for the Creative Industry. Hij is blij met deze extra gelegenheid voor internationals om elkaar voorafgaand aan het schooljaar te treffen. “Naast de studie zijn juist zulke sociale activiteiten belangrijk. Ik hoor regelmatig dat studenten de eerste weken heftig vinden en heimwee krijgen. Zo’n buitenlandstudie is leuk, maar het allerbelangrijkste is dat je je ook op je plek voelt.”

Verstappen regelt onder meer praktische zaken rond aanmelding en huisvesting. “Op huisvestingsgebied werkt Fontys samen met Kamerbemiddeling Tilburg. Zij leveren een vast aantal kamers voor de verschillende Fontys-instituten in de stad.” De vraag is echter groter dan het aanbod. “Daarnaast proberen we ook zelf te bemiddelen. Bijvoorbeeld door kamers van Nederlandse Fontysstudenten die naar het buitenland gaan aan te bieden aan internationals.”

Volgens Verstappen blijft het aantal buitenlandse studenten groeien, zowel qua fulltime- als tijdelijke inschrijvingen. “Daarbij moeten we reëel blijven en kijken of we de groei ook aankunnen. Een aanmelding heeft weinig zin als een student uiteindelijk geen dak boven zijn hoofd vindt.”

Maaike RijndersSpeeltuin
Niet alleen de internationals staan voor uitdagingen, maar ook hun docenten, weet Maaike Rijnders van Creative Concepts for Communication. Al een aantal jaren verzorgt ze de internationale minor Transmedia Design. “In een groep met 35 studenten zitten al snel achttien nationaliteiten.”

En cultuurverschillen blijven verbazen. “Duitse studenten zitten bijvoorbeeld vaak in een BBL-traject [sterk praktijkgerichte opleiding, red.] en zijn gewend om ook op zaterdag naar hun stagebedrijf te gaan. Als ze kijken naar de urenbelasting hier, dan hoor je soms: wat is dat voor speeltuin?”

Ook herinnert ze zich een Spaanse student die hevig teleurgesteld was met een 8 voor een toets. “In het buitenland wordt evengoed met tienen gestrooid. Sterker: deze student zou met een waardering van ‘slechts’ een 8 zijn beurs kunnen verliezen.”

Volle schappen
De Roemeense Diana heeft veel zin in haar bachelor bij ACE, die deze week van start gaat. Ze vindt Tilburg er lieflijk uitzien.

Bogdana en Diana“Al die identieke huizen, keurig in een rijtje, heel mooi.” Zelf heeft ze nog geen woonruimte gevonden. “Ik verblijf in een B&B en trek binnenkort tijdelijk in bij een medestudent. Dat ik geen eigen plek heb maakt me onzeker, terwijl ik vooral opgewonden zou moeten zijn.”

Haar studiegenoot Bogdana uit Kiev heeft al wel een kamer. Toch is ook zij niet zonder zorgen. “Fijn om hier te zijn. De schappen in de supermarkt liggen vol en er is geen luchtalarm. Maar het voelt raar om uit Oekraïne weg te gaan. De gedachten aan familie en vrienden kan ik niet uitzetten.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]