augustus

International Day elk jaar drukker bezocht

Nieuwe mensen, een nieuwe studie, vaak ook een nieuwe stad. Dat is een spannende tijd voor vrijwel alle eerstejaarsstudenten. Maar wat dacht je ervan als je uit het buitenland komt? Dan beland je ook nog eens in een heel andere cultuur. International Day moet het ijs breken.

Op Campus Rachelsmolen in Eindhoven gonst het maandag van de vreemde talen en veel gebroken Engels, de taal waarmee de internationale studenten met elkaar kennismaken. Eveneens de taal waarin ze colleges zullen gaan volgen.

De organisatie (vlnr): Hanneke Aalbers, Bharat Motiyani, Willeke de Raad en Malvina Oprisan.Vier jaar geleden is Fontys International Communication Management (ICM) gestart met een speciale introductiedag voor internationale studenten. “Om ze een warm welkom te heten, en ze de mogelijkheid te geven om te landen”, vertelt Hanneke Aalbers, die betrokken was bij de eerste edities van International Day. Deze keer loopt ze alleen rond en constateert ze tevreden dat deze dag niet meer is weg te denken binnen Fontys.

Elk jaar komen er meer buitenlandse studenten naar Nederland. Dit jaar hebben zich maar liefst 20 procent meer eerstejaars aangemeld voor International Day dan vorig jaar. Ze komen vaak voor het hoogwaardige onderwijs en voor een buitenlandervaring. Of zoals Marek (19) uit Polen zegt: “Het is makkelijker om zelfstandig te worden als je ver van huis bent.”

Friet is geen maaltijd
Deze ochtend zijn de studenten bijgepraat over Fontys waarna ze zijn ingedeeld in groepjes en zijn gekoppeld aan buddy’s, internationale studenten die al een of meerdere jaren op Fontys studeren. “Zij weten als geen ander hoe het is om als eerstejaarsstudent vanuit het buitenland naar Nederland te komen”, weet Willeke de Raad, van de organisatie.

“We willen ze zoveel mogelijk informeren over hoe alles werkt binnen Fontys, maar ook daarbuiten”, zegt ze. “Denk aan diplomavalidering, het openen van een bankrekening, het afsluiten van verzekeringen, huisvesting en vervoer. Dat werkt vaak allemaal anders dan in hun thuisland.” [tekst gaat verder onder de foto]

Na de informatiemarkt en een rondleiding door de gebouwen, de campus en de omgeving daaromheen, worden ze getrakteerd op een puntzak friet en een snack als lunch. Dat kennen de meesten niet. Best lekker voor een keer, vinden ze. Maar dit is toch geen warme maaltijd, vragen ze verbaasd als je ernaar vraagt. Vanavond gaan ze alsnog een échte maaltijd bereiden.

Geen huisvesting te vinden
Eerstejaarsstudent International Business (IB) Reneta (19) uit Bulgarije zit wat timide om zich heen te kijken. Ze is al een week in Nederland en verblijft samen met haar vriend en zijn vriend in een Airbnb. Ze hebben nog geen accommodatie gevonden waar ze voor langere tijd kunnen verblijven. Als ze op 1 september nog niets hebben gevonden, moeten ze hoogstwaarschijnlijk terugkeren naar huis en kunnen ze niet beginnen aan hun opleiding.

Reneta en haar vriend KristianReneta is niet de enige die geen accommodatie heeft kunnen vinden. Volgens Bharat Motiyani, werkzaam bij International Business en international student ICM Malvina Oprisan lopen veel internationale studenten tegen dit probleem aan. “We verzorgen het hele jaar door informatiesessies voor studenten en de meeste vragen gaan over huisvesting”, zegt Motiyani.

Deze studenten verblijven tijdelijk bij hosts, in Airbnb’s, bij kennissen of familie en zelfs in dure hotels. “Er zijn gewoon onvoldoende woonruimtes om alle internationale studenten te huisvesten”, concludeert Oprisan. Elk studieprogramma heeft gemiddeld 100-120 eerstejaars internationale studenten. Bij aanvang heeft slechts zo’n 10 tot 15 procent een woning gevonden.

“De huurprijzen zijn erg hoog”, aldus Oprisan, die erop wijst dat veel Oost-Europese studenten dat niet kunnen betalen. “Sommige studenten gaan in Amsterdam wonen, Nijmegen of andere steden in Nederland, als ze maar kunnen studeren.” Zo heeft Motiyani het ook gedaan de eerste jaren van zijn opleiding International Business. “Tekort aan huisvesting is al jaren een probleem.”

Fontys biedt hoogwaardig onderwijs
Voor volgend studiejaar willen Motiyani en Oprisan een onlineplatform oprichten voor Fontys-medewerkers en ‘hopelijk breder’, om mensen die een kamer willen verhuren in contact te brengen met internationale studenten die huisvesting zoeken.

Reneta staat overal voor open als ze maar kan gaan studeren. Ze heeft voor Fontys gekozen op advies van een Bulgaarse vriend die er al drie jaar op heeft zitten. “Hij is erg enthousiast over de kwaliteit van het onderwijs. Ook heb je hier veel vrijetijd waardoor je werk en studie kunt combineren.”

Marek en FranciszekOok Marek uit Polen is net als Reneta al een week in Nederland. Hij en zijn kersverse studievriend Franciszek (17), ook uit Polen, is het wel gelukt om huisvesting te vinden. Ze beseffen dat ze geluk hebben. Nu deze onzekerheid is weggevallen, kunnen ze zich volop richten op hun nieuwe avontuur. Hun eerste indruk? “Het is hier zo lekker rustig! In Warschau is er veel verkeer en is het altijd druk.”

Masterclass Nederlandse cultuur
Voor studenten die geen idee hebben hoe Nederland en Nederlanders in elkaar zitten, is er in de middag de masterclass Doing things the Dutch way van Hilde Ellerbroek van UniverSale Training en Coaching. Vaak met een knipoog laat ze aan de hand van voorbeelden zien dat we allemaal hetzelfde zijn, maar dat we de dingen vaak anders benaderen en ervaren. “Je leert je eigen cultuur pas goed kennen als je in het buitenland gaat wonen”, zegt ze.

Reneta kan er al over meepraten. “De mensen zijn hier heel behulpzaam. En ze zijn direct. Bulgaren zijn veel emotioneler, ze draaien vaak overal omheen.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd