maart

Ineens is het leeg en stil op de campussen

Het is leeg en stil op de campussen en in de gebouwen van Fontys. Het is kennelijk niemand ontgaan dat sinds vandaag het onderwijs op locatie volledig is afgelast. Alleen schoonmakers, portiers en een handvol medewerkers meldden zich op het werk. Het aantal studenten dat het eigen kluisje leeg kwam halen, was op de meeste plekken op één hand te tellen.

Gistermiddag maakte premier Rutte strenge corona-maatregelen bekend. Hij meldde onder meer dat het hoger onderwijs werd verzocht zo weinig mogelijk fysieke colleges te geven. Later bleek dit geen verzoek te zijn, maar een harde maatregel.

Daardoor moesten gisteravond alle universiteiten en hogescholen in allerijl aan de bak om iedereen te laten weten dat er geen colleges en andere bijeenkomsten meer zijn in de schoolgebouwen. En dat die gebouwen vanaf komende week ook dicht zijn voor studenten.

Veel vragen
Dat leidde bij het klantcontactcentrum van Fontys donderdagavond tot een flinke toename aan vragen van mensen, via mail en social media, over de stand van zaken. "Het was erg druk, maar nog behapbaar", aldus een medewerker.

Er waren vandaag nauwelijks studenten die naar Fontys kwamen om hun kluisje leeg te halen. In ieder geval is de boodschap wel aangekomen, want voor zover bekend is vandaag niemand bij Fontys op komen dagen die geen weet had van het feit dat al het fysieke onderwijs bij Fontys tot aan april is afgelast. Op zijn best wordt alleen nog in digitale vorm onderwijs aangeboden.

Crisisberaad
Over het hoe en wat van dat digitale onderwijs en andere praktische gevolgen van de overheidsmaatregel, voert het crisisteam van Fontys, dat deze week vrijwel dagelijks bijeen kwam, vandaag beraad.

Waarschijnlijk wordt pas volgende week in volle omvang duidelijk hoe de maatregelen in de praktijk worden omgezet. Die informatie is op deze Fontys-site te vinden.

Medewerkers mogen nog wel komen, maar als het even kan liever niet: thuiswerken waar mogelijk is voorlopig het motto. De verwachting is overigens ook dat maandag voor de provincie Noord-Brabant aanvullende, strengere maatregelen worden aangekondigd.

Leeg en stil
"Ik heb nog geen studenten gezien. Nee, ik lieg. Er waren er twee die meteen ook weer doorliepen naar een ander gebouw." Ook voor de portiers van de meeste locaties en hogescholen is het plotsklaps oordverdovend stil in de hallen waar normaal op collegedagen honderden zoniet duizenden studenten doorheen komen.

Kantines zijn dicht of wel bemand maar zonder klanten in de buurt. En zelfs bij externe partijen als Maas International, het bedrijf dat ervoor zorgt dat alle koffie-automaten gevuld blijven, bezint zich op maatregelen.

"Er loopt minstens een man of twaalf van ons dagelijks rond bij Fontys", aldus een medewerkster van Maas bij Fontys in Eindhoven. "Maar we zullen nu wel verplicht vakantie krijgen of ergens anders ingezet gaan worden."

Balen
Een van de weinige studenten die zich vandaag bij Fontys laten zien, is Tjerk, tweedejaars student ICT uit Roermond. Hij baalt dat de colleges niet doorgaan. Nee, voor het leeghalen van zijn kluisje kwam hij vandaag niet. "Ik heb niet eens een kluisje. Maar ik had hier wel nog een afspraak staan, vandaar."

Geen klassikale lessen meer in lokalen tot aan (minstens) 1 april. Tjerk heeft nog geluk. Bij ICT bestaat de studie voor een groot deel toch al uit thuiswerken en in kleine groepen die niet per se op school samen hoeven te werken.

"Maar we hebben ook nog wel individueel onderwijs in klassikale colleges. Die had ik vandaag een moeten hebben over cybersecurity. Er schijnt wel een digitaal alternatief voor te zijn geregeld. Maar dat haal ik al niet vanwege mijn afspraak hier. Dus ik baal er wel van dat alle colleges nu ineens niet meer doorgaan. Ik vind het allemaal nogal overdreven." [Jan Ligthart