door AUTEURSNAAM,
03
juli
2020
|
10:00
Europe/Amsterdam

Incognito modus

De opleiding Digital Marketing vraagt me weleens voor een gastcollege, maar nu heb ik een vraag aan de opleiding Digital Marketing. Ik heb namelijk een rubberboot gekocht. Vier meter lang en een fluistermotor. Dat bevalt goed. Het is ontspannend, de wereld is mooi vanaf het water en, vooral: je kunt op zo’n bootje prima bier drinken.

Vrienden wilden ook zo’n boot kopen. Op Amazon.com kostte het bootje 108 euro. Ze twijfelden, keken nog een keer en nog een keer en toen ze weer op Amazon.com kwamen, was de prijs plotseling 158 euro. Pas nadat ze cookies hadden verwijderd, een andere browser hadden geïnstalleerd en kozen voor de incognito modus, was de prijs weer 108 euro.

Stel nu dat u naar Bever Sport gaat en daar informeert naar een rubberboot. Een dag later komt u terug om die boot van 108 euro te kopen. ‘U bedoelt die van 158 euro?’, zegt de verkoper. U sputtert tegen: ‘Gisteren was de prijs toch 108 euro?’. ‘Ja’, zegt de verkoper, ‘maar nu bent u serieus geïnteresseerd’.

Wat zou u doen? De verkoper uitschelden? Schreeuwen dat het een stelletje oplichters zijn bij Bever Sport? Nooit meer naar de winkel gaan? Of zou u naar de fopshop gaan en een pruik kopen. Een bril met een neus en een snor eraan? En dan in incognito modus naar Bever Sport gaan? Nee toch?

We zouden het niet pikken. Maar waarom pikken we het dan wel van Amazon.com? Kan iemand van Digital Marketing mij dat eens uitleggen?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van het onlangs verschenen 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem'.

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
pauline schepers
03
July
2020
Leuk bericht, goede vraag!
Technisch is het natuurlijk heel goed mogelijk om met variabele prijzen te werken, gebaseerd op het cookieprofiel (en met het kopen van externe data van andere partijen). Maar in de praktijk mag het niet en 'gebeurt' als het goed is ook niet.
Zie bijv ook dit bericht en 100 andere blogs die hierover zijn geschreven (met name in reisbranche) https://www.cheaptickets.nl/blog/cheaptip-3-cookies-hebben-geen-invloed-opvluchtprijs

En voor de scherpe lezer die gaat googelen naar de opleiding digital marketing: We hebben in Eindhoven een minor digital marketing. Nog geen volwaardige bachelor opleiding, maar wel een heel tof programma ;).
Rens
03
July
2020
Hi Pauline,
Bedankt voor de verbeteringen. Inderdaad, een minor, natuurlijk en inderdaad, het mag niet. Maar de column is zwart-wit, daar zijn columns voor (waarom reageren we digitaal anders dan offline) echter het gebied is wel grijs. Bijvoorbeeld, bij veel vliegtuigmaatschappijen geef je eerst door met hoeveel je vliegt, en dan zie je de prijs... en met 10 een groep van 10 man is vliegen echt meestal duurder dan in je eentje... immers verzet maar eens een datum voor 10 man.