ICT-team wint prestigieuze Blockchain-wedstrijd

En blij dat ze waren. En trots natuurlijk. Het team van Fontys Hogeschool ICT wist gisteren te midden van zware internationale concurrentie hun onderdeel van de grootste fysieke Blockchain Hackathon ter wereld te winnen.

door Jan Ligthart
In de voormalige suikerfabriek in Groningen streden de zes (ex-)studenten en een docent vier dagen en nachten lang om uiteindelijk als een van de zeven winnende teams te eindigen. Ongeveer 700 techpioniers van over de hele wereld waren verdeeld over 63 teams om een innovatieve en toekomstbestendige toepassing met blockchaintechnologie te bedenken.

Dat gebeurde op basis van thema's die ondersteund werden door track sponsors. Het Fontys-team FHICTchaingers ging de strijd aan op het thema Future of Pensions, dat als track sponsor APG had.
Andere thema's waren bijvoorbeeld 'Energy Transition', gesponsord door onder meer Nuon en Gasunie, het door de nationale politie ondersteunde Public Safety and Security en Machine-to-Machine Economy kende als sponsor Enexis/E-laad.

Een jury bestaande uit onder meer staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken), Mattereum-oprichter en CEO Vinay Gupta en prins Constantijn van Oranje-Nassau als Special Envoy voor Startup Delta oordeelde dat het Fontys-team de innovatiefste en beste oplossing had bedacht voor het pensioen-thema.
Dat team bestond naast docent Erdinç Saçan uit studenten en alumni Steve Thijssen, Eveline Druncks, Sebastiaan Verdonk, Toon van Strijp, Jordy Vonk en Tim van Iersel.

Micro-transacties
Erdinç legt uit wat hun winnende idee was: “Jongeren zijn helemaal niet bezig met hun pensioenen, het is een ver-van-mijn-bed-show voor ze. Bewustwording onder jongeren is een issue voor pensioenfondsen. Dit willen wij als team tackelen door jongeren (in principe iedereen) na te laten denken over zijn/ haar pensioen met micro-transacties."
Dat werkt eigenlijk heel simpel. "Bij ieder touchpoint, bijvoorbeeld bij het ontvangen van statiegeld of het inleveren van oude mobieltjes maar ook bij het prijsverschil in daltarieven van stroom kan je beslissen om dat geld nu te ontvangen of dit te laten storten in je pensioenfonds. Dit gaan we door middel van Blockchain-technologie uitvoeren”