januari

ICT-studenten speuren met AI naar 'Wie is de Mol?'

Een groep ICT-studenten van Fontys mocht zaterdagavond zijn opwachting maken in het televisieprogramma Moltalk, het napraatprogramma van de populaire spelshow Wie is de Mol? De reden: in opdracht van docent Frans Mouws proberen de studenten met gebruik van artificial intelligence, ofwel AI, te achterhalen wie de mol van dit seizoen is.

En zo zaten de Eindhovense studenten ineens onder de felle studiolampen. Het ene moment krijg je een onderzoeksopdracht, het volgende moment word je uitgenodigd en verschijn je op televisie. Want ja, AI is de blits op dit moment. En bij menig omroep houden ze waarschijnlijk hun hart vast als het om dit soort programma's gaat: helpt AI onze hele programmaformule naar de sodemieter?

Zo'n vaart zal het nog even niet lopen, zegt ICT-docent Mouws. “Gelukkig niet. Al weet je nooit hoe het over een tijdje is. Aan de andere kant: AI is geen toverbal. Het is heel simpel eigenlijk: AI kan niets beter dan mensen, alleen wel veel sneller. Het zal nooit iets beters produceren dan een groep psychologen en ICT'ers kan ontdekken, maar wel honderd keer sneller." [Tekst loopt door onder foto]

Mouws was de enige die zaterdag aan het woord kwam in Moltalk. “Ja, niet veel meer dan drie seconden geloof ik.” Nou, wel iets langer, maar een diepgaand interview werd het niet en er werd ook geen enkele vraag aan een van de studenten gesteld. Paste kennelijk niet in de - daar heb je 'm - programmaformule. “Nee. En ik mocht ook absoluut het woord Fontys niet laten vallen, op straffe van een fikse boete, want dat werd uitgelegd als reclame maken. Gelukkig kwam een van onze studenten wel mooi met zijn Fontys-hoody in beeld.”

Dat is dus de Mol!
En dan de hamvraag: hebben de studenten met AI-assistentie de mol ook echt ontdekt? In het tv-programma hield Mouws zich daarover nog een beetje op de vlakte. Aan Bron wil hij uiteraard wel alles kwijt [sic]. “Nee, we zijn er nog niet achter. Maar we hebben ook nog niet alles uitgezocht. Een andere groep studenten, eveneens van het incubatorprogramma SPARC, is met AI de social media van de Mol-deelnemers aan het vergelijken en die zijn ook nog bezig. Dus het zou nog kunnen.”

“We hadden ook niet verwacht toen we een mailtje stuurden naar de redactie van het programma, dat ze meteen zouden zeggen: kom zaterdag maar naar de studio.”

‘Dat is dus de mol!’; waarom zou AI dit nièt lukken, om de vraag maar eens om te draaien. “Je kunt een AI-programma niet simpelweg vragen: wie is de mol? Die vraag snapt het gewoon niet. Wat je wel kunt vragen is: speler A of B doet dit, doet dat, reageert zus, reageert zo. Is dat normaal gedrag voor die persoon? En het mooie van AI is dat je dat over negen personen tegelijk kunt vragen en daar dan heel snel een antwoord op krijgt."

“Maar ja, vreemd gedrag is nu juist ook een essentieel onderdeel van dit spel. Het loont voor de spelers om juist onvoorspelbare dingen te doen of te zeggen. En dus blijft het uiteindelijk gewoon mensenwerk. Wat dus gelukkig niet allemaal door AI kan worden verricht.”

Na de uitzending de stad nog onveilig gemaakt? “Nee. We hebben nog wel wat gedronken in de studio, we waren daar ook aan de bar neergezet… De mensen van dat programma waren superaardig, het was heel gezellig. Sommige studenten moesten echter nog met de trein naar huis en andere moesten zondag nog helpen op de open dag bij Fontys. Dus heel laat is het niet geworden. Maar de studenten vonden het wel fantastisch om mee te maken.” [Jan Ligthart

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd