januari

ICT-docent helpt middelbare scholieren met StudyBuddy

Upload foto’s van de pagina’s die je moet leren voor een proefwerk of overhoring, laat ChatGPT heel even zijn werk doen en beantwoord de door AI geformuleerde vragen om goed voorbereid te zijn voor het echte werk. Dát is in een notendop het idee achter StudyBuddy, een digitaal hulpmiddel voor middelbare scholieren bedacht door ICT-docent Patrick IJntema.

“Tja, ik had dit zelf ook wel gewild toen ik op de middelbare school zat”, steekt Patrick IJntema, docent bij Fontys ICT in Eindhoven, van wal. Zelf hoeft hij niet meer te leren voor toetsen, want anderhalf jaar geleden studeerde hij af aan dezelfde opleiding waar hij nu les geeft.

“Maar de realiteit is wel dat in de afgelopen tien jaar veel ouders fulltime zijn gaan werken en daardoor minder tijd hebben om hun kinderen te helpen met school. Tegelijkertijd zie ik ook dat veel kinderen het liefst zelf aan de slag gaan en niet afhankelijk willen zijn van hun ouders of vrienden bij het leren van lesmateriaal.”

Daar komt dus de StudyBuddy om de hoek kijken, een interactieve AI-tool die lesstof op een speelse manier omzet naar vragen zodat leerlingen de nodige informatie beter opslaan. “Je maakt foto’s van je boek, upload die in StudyBuddy en je krijgt binnen vijf á tien seconden al je eerste vragen. Een overhoring die je eerst met je ouders deed, maar nu zelf in handen hebt.”

Patrick IJntema10.000 gebruikers
En of dat nu is voor wiskunde, geschiedenis of talen, Studybuddy kan overal mee helpen. Voor theoretische vakken worden inhoudelijke vragen geformuleerd, voor wiskunde krijg je nieuwe opgaven en bij het leren van bijvoorbeeld Franse of Duitse woordjes krijg je ook een op maat gemaakte lijst die helpt.

StudyBuddy bestaat inmiddels een half jaar en trekt tussen de 5.000 en 10.000 gebruikers per maand. Zo’n 200 tot 300 gebruikers betalen voor de diensten van de online studievriend. Gebruikers kunnen - bij het gebruiken van de proefversie en het aanmaken van een account – vijf overhoringen onbeperkt raadplegen. “Daarna moet je een abonnement afsluiten van 8 euro per maand of 48 euro per jaar.”

Een voorbeeld van StudentBuddyBoerenverstand
Dan blijft er natuurlijk nog één vraag over. Is werken met ChatGPT voor deze leeftijd gevaarlijk, of is het juist goed om ze op jongere leeftijd al kennis te laten maken met deze vorm van AI? Volgens IJntema zijn de meningen van de leraren op middelbare scholen er nogal over verdeeld. Want waar er velen enthousiast zijn over een platform als StudyBuddy, nemen anderen maatregelen om er juist zover mogelijk vandaan te blijven. “De verschillen zijn immens, maar ik denk dat onderwijs AI niet buiten kan sluiten. Deze innovatie is er nu eenmaal en is ook best baanbrekend.”

Hoe middelbare scholen er dan het beste mee om kunnen gaan? Door een stukje boerenverstand te ontwikkelen bij leerlingen, aldus IJntema. “Laat leerlingen AI gebruiken, maar maak ze ook bewust van de risico’s. Voer opdrachten met en zonder AI-tools uit en bekijk wat de verschillen zijn. We moeten hen laten ervaren wat de risico’s zijn en waar ze op moeten letten, zodat ze altijd kritisch nadenken over wat er wordt gedeeld." [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Benieuwd naar StudyBuddy en hoe deze tool precies werkt? Via deze website kun je het uitproberen.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd