september

Huisvesting internationals blijft uitdaging, Fontys zoekt alternatieven

Zeker 1500 internationale eerstejaarsstudenten hebben voor dit collegejaar huisvesting aangevraagd via Fontys. Fontys heeft echter maar 592 woonplekken beschikbaar, wat betekent dat meer dan de helft niet aan een kamer kan worden geholpen. Een probleem dat al jaren speelt, maar Fontys zoekt naar alternatieven.

Tom van Duijnhoven is beleidsmedewerker Internationalisering en Inschrijving binnen de dienst Studentenvoorzieningen en houdt zich bezig met het huisvesten van internationals. Hij laat weten dat van het totaal aantal aanvragen onder nieuwe internationale studenten zeker 1037 een kamer in Eindhoven zoeken, 188 in Tilburg en 278 in Venlo. “Zoveel kamers hebben we helaas niet. We weten dat het gebrek aan huisvesting een belangrijke reden is voor studenten om uiteindelijk een inschrijving in te trekken. Hoeveel studenten we daadwerkelijk mislopen door het kamertekort, is nog de vraag.”

Het antwoord op die vraag komt medio oktober, wanneer Van Duijnhoven en zijn collega’s zeker weten hoeveel studenten na hun aanvraag ook daadwerkelijk bij Fontys zijn gestart met studeren. “Misschien hebben sommigen hun diploma niet gehaald of gaan ze toch bij een andere instelling van start. Dat wordt allemaal meegenomen in de uiteindelijke cijfers.”

Tom van DuijnhovenVeertig procent
Maar hoe je het went of keert, er is en blijft een groot tekort aan huisvesting voor studenten. Voor de meer dan 1000 internationale eerstejaarsstudenten in Eindhoven zijn er net iets meer dan 400 kamers beschikbaar. Van de 188 studenten in Tilburg kunnen er 75 aan huisvesting geholpen worden. “We kunnen dus ongeveer veertig procent van onze internationale studenten die een kamer willen, huisvesting bieden.”

Om dat in goede banen te leiden kent Fontys al jaren hetzelfde beleid. Instromende eerstejaarsstudenten kunnen huisvesting aanvragen, waarna ze te horen krijgen of ze dit wel of niet krijgen. Mochten ze naast een kamer grijpen, adviseert Studentenvoorzieningen om zelf op zoek te gaan. “Lukt dat ook niet, dan drukken we de studenten op het hart om niet deze kant op te komen”, aldus van Duijnhoven. De studenten die wél een kamer krijgen vanuit Fontys hebben een jaar de tijd om een eigen netwerk op te bouwen en andere woonruimte te zoeken, want in september komt bijna iedere Fontys-woonplek weer vrij voor de nieuwe eerstejaars.

Alternatieven
Om ervoor te zorgen dat in de toekomst meer studenten gehuisvest kunnen worden, heeft de dienst ook een vastgoedexpert genaamd Sven Kuijcks. Hij zoekt naar alternatieven om meerdere studenten van huisvesting te voorzien. Zo staat in Geldrop een leegstaand zorgcentrum, waar vanaf oktober zeker 40 tot 45 studenten kunnen gaan wonen. Daarnaast lopen er verschillende projecten die vanaf het volgende collegejaar concreet ingezet kunnen worden en wordt er samengewerkt met Hospi Housing, een platform voor hospita- en kamerverhuur.

Dat resulteerde dit collegejaar in ruim 60 tot 70 kamers extra in Eindhoven ten opzichte van vorig jaar. Van Duijnhoven: “Het woningtekort is en blijft echter een groot probleem voor iedereen. Deze groei is natuurlijk al positief, maar het lost het huisvestingsprobleem niet op. Daarom blijven we doorgaan met zoeken naar alternatieven, want alle extra plekken helpen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Khadija Jawad
Zoek je een kamer? Hier een handige site van het LSVB https://lsvb.nl/kamer/