Tilburg,
september

Hoera, de Belgen mogen weer naar Tilburg komen

Alle Fontys-medewerkers en -studenten uit België en Duitsland kunnen na een verruiming van de reismogelijkheden weer naar de campussen komen. Dat blijkt vooral goed nieuws voor de Belgen die bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) in Tilburg moeten zijn.

Voor een deel van de 29 Vlaamse FHK-medewerkers was dat sinds 7 september al weer mogelijk. Toen werd de provincie Antwerpen door Nederland niet langer aangemerkt met de ‘coronacode oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). De steden Brussel en Antwerpen bleven echter oranje, waardoor 11 van hun collega’s nog steeds niet naar Tilburg mochten.

De overheid is nu met een uitzondering gekomen die het Fontys-medewerkers mogelijk maakt om vanuit oranje en zelfs rode gebieden in België en Duitsland naar de campus te komen. Daaruit blijkt eveneens dat alle studenten uit de buurlanden weer welkom zijn. Voor allen gelden enkele voorwaarden. Zo mogen zij niet reizen met het openbaar vervoer.

Martyn SmitsWel naar familie, niet naar FHK
De Nederlandse studieleider Martyn Smits van FHK AMPA (voorheen onder meer conservatorium) is woonachtig in de provincie Antwerpen. Tot voor kort was hij dus niet welkom op zijn werk. Afgelopen maandag zag hij zijn nieuwe eerstejaarsstudenten voor het eerst ‘live’: “Dat is wel heel raar voor een studieleider.”

Smits vindt dat Fontys de richtlijnen strenger hanteerde dan de Nederlandse overheid adviseerde. Hij kon wel naar zijn familie in Nederland, maar niet naar FHK. “Zo’n verbod hoort eigenlijk pas te gelden bij code rood, niet bij oranje. Het voelde dubbel. Maar goed, de redenen die Fontys daarvoor had waren legitiem.”

Jan StaesBlije gezichten
Voor zijn FHK-collega en ‘echte Belg’ Jan Staes ging de grens ook onlangs pas weer open. Maar de studieleider van de master Kunsteducatie vond dat vooral heel fijn voor zijn Belgische studenten.

“Van de 25 eerstejaars in de master wonen er zeven in de regio’s Antwerpen of Brussel. Die waren dus niet welkom en aangewezen op online onderwijs. Voor hen is het heel belangrijk dat ze weer fysiek aanwezig mogen zijn. Ik kreeg al heel blije berichten van studenten.”

Heel lastig
Volgens Staes valt weliswaar alles online te bespreken: “Maar je mist een bepaalde gevoeligheid. Bij elkaar in een ruimte zittend, proef je een sfeer die je op een scherm niet ervaart. Je merkt dat je dan veel beter naar elkaar luistert.”

Siebe GeensDat beaamt de Belgische studente Siebe Geens, die naast haar werk in een bio-winkel de master Kunsteducatie bij FHK volgt. “Ik vond het vorig studiejaar heel lastig dat er in de laatste periode alleen maar online lessen waren. Door ze vanuit mijn woonkamer te moeten volgen, ging mijn inzet heel erg naar beneden.”

Docenten hebben volgens Geens ook nog niet helemaal de vorm gevonden van een goed online-college. Bovendien waren het voor haar lange dagen achter het scherm, van half tien tot half zes. “Ik raakte daardoor aardig gefrustreerd.” Ze is dan ook maar wat blij dat ze sinds twee weken op vrijdag weer naar Tilburg mag.

Frans MöhringStreng
P&O-directeur Frans Möhring erkent dat Fontys zich in eerste instantie streng heeft opgesteld. “Ons eerste standpunt was dat we medewerkers die in een oranje gebied wonen, maar bijvoorbeeld in Tilburg werken, niet bij ons op de werkplek wilden zien. Hen werd op het hart gedrukt om vanuit huis te werken.

Dat veranderde toen op 11 september minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid een versoepeling in de regelgeving aankondigde, waarbij met name grenswerkers werden genoemd als uitzonderingsgevallen. Dat betrof volgens Möhring vooral FHK-medewerkers. Op de campus in Venlo konden Duitse medewerkers en studenten al op de campus terecht. “Overigens blijft ons uitgangspunt: werk zoveel mogelijk thuis.” [Tim Durlinger]