mei

"Hier los je echte problemen op"

Moldavische studenten bij Fontys

Het was destijds even een tegenvaller dat ze niet direct aan de TU/e konden studeren, maar nu raken Mihai Eliuhin en Eugen Gavriluta niet uitgepraat over de voordelen van het hbo.

De derdejaars Fontys-studenten Electrical and electronic engineering respectievelijk Software engineering roemen vooral de praktische inslag van hun studie: "Je bent hier bezig met het oplossen van echte problemen.'' In Moldavië, waar de twee vandaan komen, bestaat geen hoger beroepsonderwijs. Ook het voortgezet onderwijs is puur theoretisch. "Ik kon niet geloven dat je zo’n hoog niveau kon halen en tegelijk praktisch bezig kunt zijn'', zegt Eugen (21). "Als je leert voor een tentamen door alleen de stof in je hoofd te stampen, ben je dat na een paar maanden weer kwijt. Maar als je je kennis toepast in een project, vergeet je het nooit meer.''

Menselijk brein
Ze zijn op heel verschillende manieren bij de keuze voor Nederland gekomen. Mihai (22) was typisch een jongetje dat ieder apparaat uit elkaar haalde en later het internet afstruinde op how-to-filmpjes. Hij zocht een land dat voorop loopt in technologie. Nu houdt hij zich bezig met het bedienen van apparaten via impulsen rechtstreeks uit het menselijk brein.

Eugen had een heel lijstje met landen, waarop hij ging afstrepen. "Ik zat op een Frans lyceum, dus het meest voor de hand lag om naar Frankrijk te gaan. Maar ik wilde juist in het Engels verder. Daarom had ik Groot-Brittannië op mijn lijstje en Denemarken, Zweden en Nederland. Over Engeland hoorde ik toen wat mindere ervaringen, in Zweden heb ik nog geprobeerd om internationale betrekkingen te doen. Maar ik heb mijn ouders moeten beloven om minstens één jaar een technische studie te proberen.'' Inmiddels is hij een excellente student en doet hij een premaster in de wiskunde aan de TU/e.

Beiden vielen voor de international classroom die Fontys hen beloofde. Ook de ligging binnen Brainport leek hen niet verkeerd. Sinds het tweede studiejaar hebben ze bijbaantjes in hun vakgebied, zodat ze - met een beetje hulp van DUO - verder geen beroep meer hoeven doen op hun ouders voor financiële ondersteuning. Hun dubbele paspoort – Moldavisch en Roemeens - helpt ook: daardoor betalen ze het gebruikelijke collegegeld en niet het driedubbele dat studenten van buiten de EU moeten betalen.

Hamvraag
En zo kon het gebeuren dat ze onlangs in een keurig jasje en dito PowerPoint een presentatie gaven voor enkele landgenoten die op bezoek waren in Eindhoven. Dumitru Chisnenco, liaison officer van de republiek Moldavië, had een medewerker van de ambassade meegenomen, en die weer zijn gezin met twee zoons in de studiekeuzeleeftijd. Chisnenco stelde de hamvraag: als jullie afgestudeerd zijn, kom je dan wel terug om het land vooruit te helpen? Met andere woorden: leuk voor jullie dat dit kan, maar wat heeft Moldavië er eigenlijk aan?

Mihai en Eugen blijken geen last te hebben van een schuldgevoel ten opzichte van hun vaderland. Sterker: ze hebben uitgesproken ideeën over de brain drain die Chisnenco signaleert. Eugen: "Het is niet zo dat de slimme mensen het land verlaten. Mensen verlaten het land omdat ze alleen elders slim kunnen worden. In Moldavië stoppen ze studenten aan de universiteiten in een doos met oude, theoretische kennis. Daar kweek je geen intelligentie mee.'' Mihai: "Er zijn wel goede universiteiten in ons land, de medische bijvoorbeeld. Maar wat moeten we met alleen maar dokters?'' [Debbie Langelaan]

Lees ook: Aantal studenten uit buitenland groeit