Tilburg,
juni

“Het niveau is verbazingwekkend hoog”

Fontys-kunstcluster staat midden in de stad Tilburg

Het is weer afstudeer- én festivaltijd. Voor studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten betekent dat: de (theater)vloer op. En de stad Tilburg is daarbij vaak het podium. Juni is een topmaand met zo’n 120 activiteiten. Rijkdom of overvloed?

Vorig weekend boden verschillende podia onderdak aan STORM, het theaterfestival van de Fontys Academie voor Theater. Komend weekend is het tijd voor Festival Mundial, waarbij elk jaar ook nieuw Fontys-talent te zien is. Op zaterdag 1 juli vindt de eerste editie plaats van het Nederlands Musical Talent Gala, opgezet door FHK, Theaters Tilburg en de gemeente.

Stimulans
De gemeente Tilburg is blij met de impuls van het Fontys-kunstaanbod. Cultuurwethouder Marcelle Hendrickx laat schriftelijk weten: ‘Tilburg is een kweekvijver voor jong talent. Een stad waar jonge kunstenaars hun opleiding krijgen, zich vestigen en ontwikkelen. Juist de combinatie van kunstopleidingen in de stad, een cultureel klimaat dat prikkelt en mogelijkheden zoals het Makersfonds draagt bij aan de ambitie om ook voor jong talent the place to be te zijn.’ Genoemd fonds is onderdeel van het Tilburgse Cultuurplan en stelt (individuele) kunstenaars in staat om ‘klein, makkelijk en snel’ subsidie aan te vragen. Zo wil het college van B & W het gunstige cultuurklimaat verder stimuleren.

Stad van makers
Gert Gering (foto) is programmeur van Theaters Tilburg. Hij is verheugd dat de samenwerking met Fontys Hogeschool voor de Kunsten steeds intensiever wordt. “Tilburg is bij uitstek een ‘makersstad’. Dat betekent dat de zalen hun verantwoordelijkheid moeten nemen om ruimte te bieden aan jong talent.” Theaters Tilburg doet dat steeds vaker. Gering noemt de voorstelling Forever 27 van Rockacademie, die dit najaar op het programma staat. Ook vloog hij een Fontys-koor in voor de Efteling Concerten van Theaters Tilburg.

Over de kwaliteit van de afstudeerders is Gering over het algemeen wel te spreken: “Natuurlijk, niet alles is interessant. Sommige dingen zijn behoorlijk doorsnee. Maar de uitschieters naar boven maken veel goed.” Als voorbeeld daarvan noemt hij accordeonist Vincent van Amsterdam, die in 2014 afstudeerde aan het Tilburgse Conservatorium. Inmiddels treedt hij op over de hele wereld.

Verbeterpunt
Gering heeft ook nog wel een verbeterpunt. “We zitten nu weer midden in de eindexamenpresentaties. Het aanbod van FHK-afstudeerders is zo gigantisch, dat je amper overzicht hebt.” Voor de Tilburgse programmeurs is het daardoor lastig kiezen. “Ik word ook amper uitgenodigd voor examens of examencommissies. Misschien ligt het aan mij, maar ik zou dat wel graag zien. Programmeurs van zalen en festivals spelen immers een grote rol in de carrières van de afstudeerders.”

Gering pleit voor een pitch-programma van FHK, waarin de uitblinkers van een bepaalde lichting voor het voetlicht komen. “Het ideale moment voor zo’n presentatie is de start van het nieuwe theaterseizoen. De Tilburgse zalen krijgen zo zicht op het aanbod. En voor FHK is dit weer een goede manier om de lijntjes met de praktijk aan te halen.”

De stad Tilburg beschikt over een bloeiende culturele scene. Juist de aanwas van nieuw talent is daarbij essentieel, weet Gering. “Op het gebied van de kunsten draagt Fontys zeker bij aan de bijzondere dynamiek in onze stad. Wie weet wordt dat met de komst van de internationaal georiënteerde Academy of Music and Performing Arts alleen maar meer.”

Topmaand
Namens FHK is Annemarie Pijnappel de schakel tussen opleiding en Tilburgse podia. “Het FHK-cluster zit nu tien jaar in de Bisschop Zwijsenstraat en er is een goede band met de stad. Onze studenten staan op alle Tilburgse podia. Juni is de topmaand met zo’n 120 activiteiten, maar ook de rest van het jaar gebeurt er veel.” Pijnappel vindt het idee van Gering ‒ een speciale theaterpitch ‒ een interessant onderwerp om over in gesprek te gaan. “Dat is misschien een goede manier om ons aanbod te presenteren. Maar we zijn op de eerste plaats een onderwijsinstelling. Onze studenten de mogelijkheid bieden om te spelen en de praktijk op te zoeken, is maar één kant van het verhaal.” Pijnappel wijst er bovendien op dat FHK al een eigen impresariaat heeft dat optredens aan de man probeert te brengen.

Minor Mundial
Voor Patrick Kokx van Festival Mundial is de programmering van aanstormend Fontys-talent eigenlijk vanzelfsprekend: “Ik weet niet eens hoe lang er al studenten meedoen aan ons festival. Wel dat de samenwerking steeds intensiever wordt.” Een voorbeeld daarvan is de Minor Mundial, die Fontys in het leven heeft geroepen. “Daarin werken groepjes van vier studenten aan prikkelende, multidisciplinaire producties. Wij begeleiden daarbij. Fontys heeft vrijwel alles in huis: van muziek en beeldende kunst tot virtuele concepten. Dat leidt tot een spannende, vernieuwende mix. Precies wat wij zoeken.”

Afgelopen periode was Kokx vaak te gast bij FHK en Fontys Academy for Creative Industries. “Het niveau is verbazingwekkend hoog. Dat maakt dat we een productie met een gerust hart kunnen plaatsen.” Is er ook ruimte voor kritiek? “Niet echt”, zegt Kokx. “Misschien alleen als ik naar mezelf kijk. Ik heb geleerd dat ik me niet te veel moet bemoeien met het creatieve proces. Hoe minder wij sturen, hoe interessanter de ideeën waarmee de studenten komen.” [FvdN]

Theaterfoto's: Amat Bolsius (foto bovenaan artikel) en Noortje van Gestel.