COLUMN, Erdinç Saçan,

Het delen van AI-kennis

Recent leerde ik via VRT dat de Universiteit van Gent (UGent) een belangrijke aanpassing heeft gemaakt in hun onderwijsbeleid, specifiek gericht op het gebruik van artificiële intelligentie (AI) zoals ChatGPT door studenten. UGent gaat er nu standaard van uit dat studenten tools zoals ChatGPT gebruiken in hun studieproces.

Dit heeft geleid tot een volledige herziening van de evaluatiemethoden om dit gebruik te accommoderen en te integreren in het beoordelingssysteem. Dit beleid wordt nu toegepast over alle faculteiten met als doel een gelijke technologische toegankelijkheid voor alle studenten te garanderen en docenten worden getraind in de bijgewerkte evaluatiemethoden.

Na het delen van deze informatie op LinkedIn, waar veel reacties op kwamen, stuurde ik een e-mail naar de rector van UGent. Hij reageerde positief en ik ontving uitgebreide documentatie die het nieuwe beleid en de richtlijnen uitdiept. Dit is ook gedeeld en veel mensen reageerden er positief op.

Bij Fontys zijn we ook proactief te werk gegaan met het opstellen van AI-gericht beleid. In januari 2023 werd met steun van het College van Bestuur de werkgroep Generatieve AI opgericht. Deze groep werkt nu samen met het Scrum Team Blended Learning aan trainingen die consistent uitverkocht zijn, wat wijst op een hoge vraag en belangstelling voor AI-onderwijs. Bovendien werken we aan een nieuw, Fontysbreed fraudebeleid waarbij ook aandacht wordt besteed aan AI, om integriteit en eerlijkheid binnen ons onderwijs te waarborgen.

Een van de grootste uitdagingen is niet alleen het ontwikkelen van AI-beleid binnen afzonderlijke onderwijsinstellingen, maar vooral het vinden van manieren om onze kennis en ervaringen te delen, zodat we samen kunnen optrekken. Dit voorkomt dat we telkens opnieuw het wiel moeten uitvinden en bevordert een gestroomlijnde aanpak in de integratie van AI binnen diverse onderwijsomgevingen.

Bijvoorbeeld: het Kenniscentrum AI en collega's van Fontys ICT verkennen momenteel de mogelijkheid om een BKAI-traject op te zetten, wat zou bijdragen aan een verdere versterking van onze benadering van AI in het onderwijs.
Laten we daarom actief blijven samenwerken en van elkaar blijven leren.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Iwan Haex
2024
Waar kan ik aansluiten op dit onderwerp Erdinç?
Lars Veerhoff
2024
Zou een workshop training het middel zijn om onderwijs professionals bekwaam te maken voor een snel bewegend onderwerp als GenAI? Sorry, idd retorisch.
Er wordt hier gesproken over een volledig herontwerp van een curriculum inclusief assessment. Het lijkt mij dat er dan wel iets meer nodig is dan een training. Ik ben benieuwd welke collega het BKO helpend vond in het versterken van de handelingsbekwaamheid. Als je doet wat je deed...