door Karen Luiken,

Hallo blikjeshouder, vaarwel plakkerige handen

Lekkende flesjes, beschimmelde tassen en plakkerige handen. Het inleveren van lege statiegeldblikjes- en flesjes kan tot grote irritaties en vieze kleren leiden. Maar wat doen we ertegen? Zes studenten denken met hun product Cansloos de de oplossing in handen te hebben.

De zes studenten studeren allemaal Ondernemerschap & Retailmanagement en zitten momenteel in hun derde jaar, het jaar dat voor iedereen van deze studie in het teken staat van het opzetten van een eigen onderneming. Om wat voor bedrijf het gaat, mogen ze helemaal zelf bepalen.

Doorstart maken
Thomas Cozijnsen is één van de zes studenten (op de foto boven helemaal rechts) en voert namens de groep het woord. Hij legt uit dat hun onderneming nu nog onder de paraplu van stichting Jonge Honden valt, een organisatie die hen helpt bij het opzetten van het bedrijf, maar dat de studenten aan het einde van dit schooljaar de kans krijgen om zichzelf in te schrijven bij de KvK en zo zelfstandig een doorstart te maken.

“De meeste studiegenoten zetten een onderneming op omdat het nou eenmaal moet om studiepunten te behalen, maar in ons groepje zitten redelijk wat mensen die potentie zien in ons product en ermee door willen gaan. Ik ben er daar één van. Ik ben ervan overtuigd dat we met Cansloos een gat in de markt vullen en dat het écht kan gaan lopen.” [Tekst gaat verder onder de afbeelding]

Oké, Cansloos dus. Maar wat is het? Cansloos is een blikjeshouder waar consumenten twaalf lege blikjes in kunnen klikken die ze vervolgens mee naar de supermarkt nemen. Daar leveren ze de blikjes in, ontvangen ze statiegeld en klappen ze de houder vervolgens weer netjes in, zodat ze zonder plakkerige handen weer huiswaarts kunnen keren.

“We maken het de consument niet alleen makkelijker om blikjes in te leveren, maar proberen zo ook zwerfafval tegen te gaan. Duurzaamheid is een belangrijk aspect van Cansloos. We maken onze blikjeshouder met een 3D-printer, waarmee we werken met 100 procent gerecycled materiaal.”

Die 3D-printer is met een investering van 800 euro door de studenten zelf aangeschaft en staat op het studentenkamertje van één van hen. “We hebben nog niet kiet gespeeld, maar we zijn goed op weg. Er lopen al wat orders, we hebben een website en zijn heel actief op social media.”

Bovendien, vertelt Thomas, zijn hij en zijn groepsgenoten momenteel in gesprek met potentiële partners. “We hopen dat onze blikjeshouder in de toekomst dezelfde functie krijgt als een bierkrat. Het is de bedoeling dat ons product straks in de winkel wordt uitgegeven, dat consumenten het mee naar huis nemen en vervolgens – net als een bierkrat – gebruiken als opbergsysteem voor lege blikjes. Die brengen ze uiteindelijk weer terug naar de winkel, waar ze statiegeld krijgen.”

Testfase
Vast staan deze plannen nog allemaal niet. De gesprekken zijn gaande en de ambitie is er. “Maar het is echt nog toekomstmuziek. Voor nu focussen we ons nog op de testfase en kijken we wat er beter kan. Of het überhaupt werkt. Uiteraard hoop ik dat we na dit schooljaar verdergaan en dat het bedrijf gaat lopen, maar daar kunnen we nu nog niks over zeggen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd