Grote zorgen om inflatie onder studenten

Nederlanders waren in de afgelopen maand 9,6 procent duurder uit dan een jaar eerder. Ook onder studenten zorgt de hoge inflatie voor verschillende problemen. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) baren zich zorgen.

De prijzen van voedingsmiddelen, huur en energie stijgen hard. Volgens Gijsbert van Elven van het ISO zorgt dat voor grote problemen onder studenten. “Sommigen zien hun energierekening zo hard oplopen, dat hun thermostaat op 17 graden staat en ze zelf in de kou zitten. Simpelweg omdat de rekening anders niet te betalen is.”

Ook de boodschappen, huurprijzen en vervoerskosten schieten omhoog. “En hoewel studenten tot de laagste inkomstengroep behoren, komen zij op geen enkel gebied in aanmerking voor financiële compensatie. Dat moet anders.” Het ISO heeft de financiële problematiek onder studenten al meermaals aangekaart bij de overheid.

Meldpunt Energiearmoede
De LSVb startte het Meldpunt Energiearmoede op. “Het meldpunt is net iets langer dan een week geopend en we hebben nu al 100 meldingen binnengekregen”, aldus voorzitter Ama Boahene. “Dat laat zien hoe groot het probleem is.”

Het meldpunt blijft voorlopig nog open. Daarna wordt alles gebundeld en gepresenteerd aan de politiek. “Zodat we duidelijk kunnen laten zien met welke financiële problemen studenten te maken krijgen vanwege de inflatie.”

Stijging van collegegeld
Gijsbert van Elven maakt zich daarnaast ook zorgen om de hoogte van de collegegelden voor het nieuwe studiejaar. “Deze worden vastgesteld in de maand juni. Maar als daar de inflatie van de afgelopen maanden in mee wordt genomen, zal het bedrag flink stijgen.”

Het ISO pleit dan ook voor reële maatregelen vanuit de overheid. Door bijvoorbeeld een deel van de studiekosten op zich te nemen, of door het totale bedrag lager in te stellen dan voorheen, zodat de stijging ten opzichte van vorig jaar relatief meevalt.

Volgens het bestuurslid moet er in ieder geval snel een oplossing komen. “Anders wordt de nood onder studenten uiteindelijk zo hoog, dat ze hun onderkomen of studie simpelweg niet meer kunnen betalen. En dat moeten we voorkomen.” [Noëlle van den Berg]

Houd deze week onze Instagram in de gaten voor de beste budgettips van en voor studenten.