maart

Gerard Schouten is lector van het jaar 2018

Gerard Schouten, lector Big Data bij Fontys Hogeschool ITC, is verkozen tot lector van het jaar in de landelijke verkiezing van het Interstedelijk Studenten Overleg en ScienceGuide. Amper zestien maanden na zijn lectorale rede mocht Schouten gisteren bij het HBO-discours van de Vereniging Hogescholen in Den Haag de onderscheiding in ontvangst nemen.

“Ik had dit totaal niet verwacht. Ik had de andere twee portfolio's doorgekeken en dacht: het is al heel mooi dat wij genomineerd zijn. Dit voelt als een erkenning voor ons nog jonge lectoraat.”, zegt Schouten, die een beeldje in ontvangst nam. Op de shortlist stonden nog twee andere lectoren: Bram Veenhuizen, lector Automotive Research bij de HAN en Robert-Jan de Boer, lector Aviation Engineering aan de HvA.

UIteindelijk springt Schouten er voor de jury uit, "omdat hij er in alles wat hij doet de ontwikkeling van studenten centraal zet. Het zijn uiteindelijk de studenten die moeten profiteren van het onderzoek en de projecten die een lector aan in dit geval zijn hogeschool weet op te zetten."
Verder in het juryrapport: "Als lector Big Data bevindt Gerard Schouten zich in een vakgebied dat zichzelf razendsnel ontwikkelt en waarin het maar moeilijk te voorspellen is hoe de arbeidsmarkt er gaat uitzien. Schouten slaagt er niettemin in een grote hoeveelheid maatschappelijke organisaties en bedrijven aan zijn lectoraat te binden. Hij weet met zijn ervaring bij Philips heel goed wat bedrijven wensen en zorgt ervoor dat studenten bij alle projecten die hij opzet direct betrokken zijn."

Als Schouten zelf moet omschrijven wat de grote kracht van zijn lectoraat is, dan komt hij al snel op de maatschappelijke relevantie. "Vanuit de techniekhoek kom je al snel bij commerciele bedrijven terecht als externe partners. Ik vind het belangrijk dat ons lectoraat ook meewerkt aan een nieuwe maatschappij."
Een goed voorbeeld daarvan is volgens hem een opdracht van de gemeente Eindhoven, die graag wil weten hoe de stad zich ontwikkelt op allerlei gebieden. "We brengen aan de hand van verschillende open databronnen de economische ontwikkeling, maar ook de veiligheid en leefbaarheid in verschillende wijken in kaart. Twaalf studenten trekken daarvoor de stad in."

Het zijn dit soort voorbeelden, denkt Schouten, die de jury heeft opgepikt. "Daarvoor moet je wel eerst een goede voordracht schrijven", zegt hij. "Daarvoor ben ik mijn team, vooral Petra Heck, veel dank verschuldigd." [Debbie Langelaan]

Schouten gaf eerder een interview aan Bron over de nominatie.