februari

Gerard Schouten genomineerd voor ‘Lector van het Jaar’

Gerard Schouten (lector Big Data Fontys Hogeschool ICT) is één van de drie genomineerden voor de titel ‘Lector van het Jaar 2017-2018’. De verkiezing is een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de onderwijssite ScienceGuide. “Ik ben trots en blij”, zegt Schouten. “Dit voelt als een erkenning voor ons nog jonge lectoraat.”

Zwaarwegend criterium bij de nominatie is de vraag in hoeverre de lector erin slaagt onderwijs en arbeidsmarkt te verbinden. Daarmee weet Schouten wel raad. “Bijzonder leuk om juist die brug te slaan. Het onderwijs wordt een stuk betekenisvoller omdat studenten aansluiting vinden met de praktijk. En het werkveld blijft steeds in nauw contact met nieuw talent.”

Laagdrempelig
Schouten: "Samen met de kenniskring positioneren we het lectoraat naar buiten toe als een expertisecentrum waar bedrijven makkelijk kunnen aankloppen." Juist het vakgebied waarin Schouten actief is (Big Data en Data Science) leent zich optimaal voor bovengenoemde wisselwerking. “Het vergaren van data én de gerichte analyse daarvan is erg populair bij bedrijven en overheden. Dit soort data-gedreven projecten kenmerkt zich door een hoog experimenteergehalte. Al doende kunnen we van elkaar leren. Onze studenten sleutelen bijvoorbeeld in de klas aan modellen, die in de praktijk gelijk gebruikt kunnen worden en hun nut bewijzen.”

Als voorbeeld noemt Schouten een project in de minor Applied Data Science. “Een Eindhovens internetbedrijf ‒ dat zich bezighoudt met de analyse van social media-verkeer ‒ vroeg onze studenten om sarcasme in tweets automatisch te detecteren. Daarachter lag de vraag hoeveel waarde je eigenlijk moet hechten aan een (negatieve) Twitter-boodschap.” Op basis van 200.000 tweets bouwden studenten in groepjes een model dat sarcasme kan aanwijzen. “Niet alleen dat studenten in de klas leren hoe ze dit moeten doen, is een meerwaarde. Ook dat ze vervolgens zien dat de praktijk hier daadwerkelijk iets aan heeft.”

Netwerk
Ook de gemeente Eindhoven heeft onlangs een onderzoeksvraag neergelegd bij het lectoraat van Schouten. “Op basis van allerlei open data brengen onze studenten de leefbaarheid in de stad Eindhoven in kaart. Eindhoven telt 88 wijken. In hoeverre wordt de leefbaarheid daar beïnvloed door de aanwezigheid van bijvoorbeeld groenvoorziening of sportfaciliteiten, of zijn er andere nog onbekende verbanden? We gaan dit samen met onze studenten verkennen. Voor stadsplanners en beleidsmakers levert dat relevante informatie op.”

Wat betekent het voor het lectoraat als Schouten daadwerkelijk de titel ‘Lector van het Jaar’ in de wacht sleept? “De publiciteit is mooi”, zegt hij nuchter. “Het lectoraat bestaat sinds 1 december 2016 en we timmeren goed aan de weg. Maar extra aandacht is altijd welkom. Het kan ook helpen om ons netwerk verder te versterken en uit te bouwen.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

De andere twee genomineerden zijn Robert Jan de Boer (lector Aviation Engineering, Hogeschool van Amsterdam) en Bram Veenhuizen (lector Voertuigmechatronica, Hogeschool Arnhem Nijmegen). De winnaar wordt in maart bekendgemaakt.

Foto: Bas Gijselhart.