juni
2022

Geen woningen dus geen plaats voor internationale studenten

Internationale studenten die komend studiejaar wilden beginnen aan een opleiding bij Fontys Hogeschool Engineering hebben een schrijnende brief ontvangen. De boodschap: kom maar niet, want de kans op huisvesting hier in Nederland is nihil.

Van de 1000 aanmeldingen die dit instituut ieder jaar krijgt is zeker een kwart internationaal. Uiteindelijk zijn er zo’n 700 studenten die zich daadwerkelijk inschrijven. Een derde daarvan komt niet uit Nederland. Of kwam uit Nederland, want komend jaar zal het aantal internationale studenten drastisch afnemen.

Maar liefst 205 van de 250 aangemelde internationale studenten ontvingen afgelopen week een brief met de boodschap dat er geen huisvesting voor hen te vinden is. Een probleem dat niet alleen Fontys, maar de gehele Nederlandse economie uiteindelijk raakt, aldus directeur Ella Hueting. “De meeste internationale studenten die bij Fontys Engineering afstuderen, blijven in Nederland om te werken. Het feit dat wij ze nu geen onderdak kunnen bieden, zorgt ervoor dat die tak echt in de problemen komt.”

Geen mensen
Ella HuetingDie problemen zijn er volgens de directeur nu al. Een groot deel van de bedrijven waar de Fontys-studenten na hun studie aan de slag gaan zit in de Brainportregio, waar het gebrek aan mensen nu al een grote belemmering vormt. “Bedrijven als ASML moeten hun werknemersaantal verdubbelen om alle marktvraag bij te kunnen houden, maar er zijn simpelweg geen mensen om die plekken te vullen.”

Dat heeft volgens Hueting nog grotere dillema’s tot gevolg. “Wij kunnen zeker 500 internationale studenten per jaar opleiden. Maar zolang dat onmogelijk is wegens de huisvestingsproblemen, vindt niemand zijn of haar weg naar de in Nederland gevestigde bedrijven. En dat beperkt uiteindelijk ook de economische groei van ons land.”

Zoeken naar oplossingen
Ook Nederlandse studenten worden volgens haar door dit probleem getroffen. “Veel van hen kiezen ervoor om een Engelstalige opleiding binnen Engineering te volgen. Niet alleen omdat dit beter aansluit op het bedrijfsleven, maar ook omdat ze zo kennismaken met mensen uit andere landen en verschillende culturen. Ook dat valt nu weg.”

Hueting vindt dat er op korte termijn een oplossing moet komen. Daarom zet zij alles op alles om toch woonruimtes in de buurt te regelen. “We zijn bijvoorbeeld in gesprek met de gemeente Helmond, omdat zij graag studenten op willen nemen en wij ook een locatie hebben op de  Automotive Campus die zich daar bevindt. Daarnaast hebben we ook contact met de directeur van Brainport en met een bedrijf dat aspergestekers huisvestigde. Wie weet zijn de woonruimtes die door arbeidsmigranten gebruikt werden een goede tijdelijke oplossing voor onze studenten.”

Samen verder
Het team Internationalisering en het College van Bestuur van Fontys zetten zich eveneens hard in om oplossingen voor het woningtekort te vinden. Maar ook zij kunnen volgens Hueting geen ijzer met handen breken. “En dan krijg je ook nog eens te maken met theorie en praktijk. Want in theorie is er genoeg ruimte in de omgeving om bijvoorbeeld tijdelijke woonunits als tiny houses te plaatsen, maar in de praktijk is dat een veelomvattend proces.”

Toch wordt er van alle kanten geprobeerd om de huisvestingskwestie op te lossen. “We hebben al onze medewerkers gevraagd of iemand woonruimte beschikbaar heeft, en een student liet mij dinsdag weten dat in zijn huis wat kamers vrijkomen die misschien wel geschikt zijn. Mochten anderen nog een idee hebben, laat dat dan vooral weten via engineeringcommunicatie@fontys.nl. Zo kunnen we zoveel mogelijk internationale studenten alsnog de kans geven om bij Fontys te studeren.” [Noëlle van den Berg]

George
July
2022
Sad story indeed. From an "engineering perspective" the solution requires three conditions: money; land; and time. Fontys does not have any of these. While the Brainport region continues to discuss the problem, over and over again, no real structural "good" solution(s) emerge. In reality, schools like Fontys, and even cities like Eindhoven will probably never be able to solve the problem. They have time, and maybe the city of Eindhoven has some "land" but no money to invest. IF the LARGE Brainport companies REALLY see lack of foreign students a problem, then perhaps they are willing and can solve the problem. The 10 largest employers in Brainport are profitable enough to build housing for 1000+ students. The cost per room is about 120K euros. So we're talking about 120M euros. ASML made 6B euros profit in 2021, announced a multi-billion euro share buy-back program. Obviously other fast growing companies like Pro-Drive could also help. The numbers "seem" like peanuts compared to their revenues and profits. Its a matter of private industry taking the lead. But of course politics needs to cooperate - Brainport companies do not create land, then need to get it from the cities in our area.