Geen winst voor Rembrandts, wél een avontuur rijker

Helaas, de titel heeft Team Rembrandts tijdens het wereldkampioenschap robotica in Houston zaterdag niet kunnen verdedigen. Maar reden voor teleurstelling is er niet. De vooropgestelde doelen zijn behaald én er is een belangrijke prijs in de wacht gesleept.

Terug naar vorige week, die voor het uit Eindhoven afkomstige roboticateam Rembrandts, met 75 leden waarvan bijna 30 (oud-)Fontysstudenten, in het teken staat van de FIRST robotics competition, een wereldkampioenschap met 450 teams uit verschillende landen.

Kleine uitleg
Het spel zit voor buitenstaanders ingewikkeld in elkaar. Het toernooi begint met een oefendag op woensdag en gaat op donderdag en vrijdag verder met de kwalificatierondes. Daarvoor worden alle 450 deelnemende teams verdeeld over zes divisies. Rembrandts komt met 75 andere teams in de poule ‘Roebling’ terecht.

Wouter, Laurens en MertZe doen het goed. De groep eindigt na tien kwalificatiewedstrijden op de tiende plek, komt in een zogenoemde ‘alliantie’ terecht en mag daarom meedoen aan de kwartfinales binnen de divisie. Bedoeling daarvan: drie wedstrijden spelen. Ze winnen er helaas slechts één en zien de halve finale daarom aan hun neus voorbij gaan.

Doelen behaald
Teleurgesteld? Een dubbel gevoel, zegt Wouter Levering. “De doelen die we wilden behalen, zijn behaald. We wilden bij de regionale wedstrijden, die in februari plaatsvonden, zelf de controle in handen hebben. En we wilden met één van de vier beste teams uit de divisie de kwartfinales spelen. Dat is allebei gelukt."

Zijn teamgenootje Mert Ates blijft ook positief. “We hebben ons best gedaan”, vertelt hij. “We moeten niet vergeten dat we hier tegen de beste teams van de wereld spelen. We hebben de kwartfinales gehaald en ik denk dat we trots mogen zijn op wat we hebben bereikt.”

'Overweldigend'
Tweedejaars Mechatronica-student Laurens Verbruggen vindt het iets moeilijker om het te verwoorden. Hij probeert alles wat er in de afgelopen dagen gebeurd is, nog op zich in te laten werken. “Het is overweldigend”, zegt hij over het WK.

“Je kijkt heel lang uit naar zo’n evenement. Als je er dan eenmaal bent en tussen teams staat waar je constant mensen over hoort praten, denk je: mijn god, wat gebeurt er nou? Maar voordat je het weet is het ook weer voorbij. Ik moet het volgende week even allemaal verwerken.”

De robot van RembrandtsLaurens heeft vrede met het feit dat Rembrandts de kwart- maar niet de halve finales heeft bereikt. “Het is natuurlijk balen, maar we wisten van tevoren al dat de kans heel klein was dat we iets zouden winnen. Er zijn hier twintig teams die allemaal wereldkampioen zouden kunnen worden.”

Met een mooie reis naar Amerika en een flinke brok ervaring rijker stapt hij zondag in het vliegtuig terug naar huis. “Wat we in het afgelopen jaar hebben neergezet en het enthousiasme van het team... Ik heb er bijna geen woorden voor. Het is echt supervet. Geweldig gewoon.”

Award gewonnen
Helemaal met lege handen gaat Rembrandts overigens niet naar huis. Naast de wereldtitel vallen er op het WK ook andere awards te winnen. Eén daarvan: de Excellence in Engineering Award, die dit jaar naar het team uit Eindhoven gaat. Volgens Wouter ‘op technisch gebied de belangrijkste prijs die je kunt winnen'. [Karen Luiken]