maart

Frank Visser op bezoek: 'Doe ervaring op'

In een wereld waarbij alles draait om regeltjes en wetten, is er één persoon die iedereen ongetwijfeld kent: Frank Visser, alias de rijdende rechter. Donderdag bracht hij een bezoekje aan de Juridische Hogeschool.

De aanwezigen staat vandaag een spektakel te wachten. Een zitting zoals je ‘m op tv ziet, maar dan met studenten. Het atrium van de Avans/Fontys-locatie aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch is omgebouwd tot zittingszaal. Frank Visser zit op een verhoging, met aan zijn weerszijden de eisers en de gedaagden, allebei met een eigen in de hand genomen of toegewezen advocaat.

En dat is nodig, want de zaak die vandaag speelt, is serieuze kost. Het gebeuren speelt zich af in Oss, waar Henk en Cora al sinds 1995 wonen in een twee-onder-een-kapwoning. Henk is net gepensioneerd en heeft onlangs zijn achtertuin volledig opgeknapt, zodat hij daar in alle rust van zijn pensioen kan gaan genieten. [Tekst gaat verder onder de foto's]

Irritaties
Alles staat op groen licht voor een mooi leven als gepensioneerde. Alles, behalve de buren: Joep, Karel, hun kind en vrolijke labrador. Zij zijn in 2020 in de woning naast Henk en Cora komen wonen. Tot een paar maanden geleden kwamen ze regelmatig bij elkaar over de vloer voor een bakkie, waren ze zelfs bevriend met elkaar. Maar sinds het pensioen van Henk is daar verandering in gekomen. De irritaties bij Henk richting de buren stapelen zich in een razend tempo op.

De hond blaft te veel en te vaak, de beukenboom zorgt voor vallende bladeren op zijn grond en de muziek – nota bene van Frans Bauer – staat veel te luid. Alles waar Henk van hoopte te genieten tijdens zijn pensioen, verdampt. Elke dag een beetje meer. Hij eist dat de beukenboom verdwijnt, de hond stopt met blaffen en de buren stoppen met het draaien van muziek.

Maar Henk is zelf ook geen heilige, vinden buurmannen Joep en Karel. Henk heeft tijdens een eerdere ruzie agressief gedrag vertoond door een klap uit te delen, reed hun auto ooit klem en heeft bovendien in zijn tuin een luidruchtig windorgel staan waar Joep en Karel helemaal tierelier van worden. Zij willen dat de windgong verdwijnt en dat het agressieve gedrag van Henk stopt.

Verweer
Beide partijen, die rechtsbijstandsverzekerd zijn, krijgen tijdens de zitting de kans hun verhaal te doen. Een half uur lang vliegen de verweren en verdedigingen je om de oren, met af en toe een gefrustreerde uithaal van één van de partijen tussendoor, vaak gevolgd door een sussend woordje van Frank Visser.

Pleitnota’s worden overhandigd en feiten toegelicht. Alle zaken die in een normale rechtszaak behandeld worden, passeren hier ook de revue. De aanwezige advocaten – ook weer gespeeld door studenten – hebben hun huiswerk duidelijk gedaan. Ze raadplegen verschillende wetboeken en halen allerlei artikelen aan. [Tekst gaat verder onder de foto]

Eindoordeel
En dan, als hun zware taak erop zit, verlaat Frank Visser de zaal om in beraad te gaan, om vervolgens na een minuut of tien weer terug te keren. Inclusief eindoordeel. “De beukenboom, een bijzondere boom, zorgt niet voor ernstige hinder en staat niet te dicht op de erfgrens. Hij mag blijven. De hond blaft, maar er is geen bewijs dat het dier voortdurend blaft. Daar hoeft dus niks aan gedaan te worden. De muziek moet daarentegen wel ingeperkt worden.”

“Dan naar de windgong. Het geluid valt qua aantal decibel vast mee, maar wat voor nut heeft het ding? Het windorgel valt in de categorie zinloos geluid en moet in ieder geval ’s avonds en ’s nachts het zwijgen worden opgelegd. En dan het belangrijkste onderdeel: de onderlinge bejegening. Beide partijen worden tot de orde geroepen en moeten stoppen met het vertonen van agressief gedrag.”

Dwangsom
Indien een partij zich niet aan deze opgelegde regels houdt, geldt een dwangsom van 100 euro per kleine overtreding en 500 euro voor het overtreden van het agressieverbod. Alle andere vorderingen worden afgewezen. “Dit is de uitspraak en daar zal men het mee moeten doen. De zaak is afgedaan”, aldus meester Visser, die zijn bezoek afsluit met een advies aan alle aanwezige studenten.

“Het mooie van een hbo-opleiding is dat-ie heel praktisch is ingericht. Het belangrijkste in dit vak is om de praktijk in te gaan. Doe wat. Meld je aan bij een toneelvereniging. Durf je mond open te doen. Ga onder de mensen. Doe zoveel mogelijk ervaring op. En vergeet nooit waar je vandaan komt.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd