november

Fontys-model binnenkort in Denemarken?

Buitenlands bezoek voor Centre of Expertise HTSM

Een Deense delegatie bezoekt deze dagen Nederland om hier meer te weten te komen over de samenwerking tussen bedrijven en opleidingen in de techniek. Dinsdagmiddag waren de Scandinaviërs te gast bij Fontys in Eindhoven.

De buitenlandse afvaardiging bezocht onder meer het Mechatronica- en Roboticalab en het Objexlab van het Centre of Expertise HTSM (High Tech Systems and Materials). Niet dat de Denen daar direct zwaar van onder de indruk waren. "Een van de robots die we net hebben gezien, wordt bij ons gemaakt in Odense", wist delegatieleider Mads Graves. "Wij werken met enkele methodes die hier ook in Brainport worden gebruikt. Maar het is altijd interessant om te zien hoe andere landen met vergelijkbare kwesties omgaan."

Graves is ceo bij Arbejdsgiverne, de Deense werkgeversorganisatie voor industriële en bouwbedrijven. Hij had twee collega's meegenomen en zij reisden samen met enkele directieleden van de vereniging voor technische beroepen Teknisk Landsforbund. Beide partijen beheren samen een fonds dat tot doel heeft om hun werknemers/leden de mogelijkheid te bieden om naast hun werk een studie te volgen.

Triple helix-model
Dit werkbezoek was met name bedoeld om meer te weten te komen over het Nederlandse triple helix-model waarin overheid, bedrijfsleven en hoger onderwijs samenwerken. En over het Techniekpact, het bevorderen van de doorstroom van technici vanuit het onderwijs naar de arbeidsmarkt én het behoud van technisch talent. Graves: "Jullie staan voor dezelfde uitdagingen als wij in Denemarken. Bij ons hebben we ook meer arbeidskrachten nodig met de juiste beroepsvaardigheden. In Nederland werken drie op de tien mensen in de techniek en dat worden er vier. In Denemarken zijn dat nu nog twee op de tien mensen. Dus moeten we van Nederland leren."

Programmaleider Kees Adriaanse van het Centre of Expertise HTSM heeft gemerkt dat er de laatste tijd steeds meer bezoekers komen uit binnen- en buitenland. "Allereerst om te bekijken hoe we in de Brainportregio samenwerken met bedrijven en dan met name hoe de technische instituten van Fontys dat doen. Maar wij zorgen er ook voor dat bedrijven hier echt kunnen innoveren door studenten in te zetten bij bepaalde vraagstukken. Hoe lukt het Fontys om via die samenwerking echte vernieuwingen in bedrijven te realiseren; dat vinden ze interessant."

Graves beaamde dat. "Met name hoe bedrijven hier in het roboticalab de mogelijkheid krijgen om ideeën en producten te ontwikkelen. En de gelegenheid die ze studenten bieden om stage te lopen. Die is er in Denemarken minder."

Volgens Adriaanse mogen we in Nederland best wat trotser zijn op deze wisselwerking. Als voorbeeld noemt hij de cursus 3D-printen die in Objexlab is gegeven aan engineers van ASML , Océ en NXP. "Kennelijk omdat ze die kennis bij hun bedrijven missen en daarom hier komen halen. Het unieke van dit lab is bovendien dat je aan de ene zijde iets in 3D kunt printen en dat aan de andere zijde meteen kunt testen. Daarom komen bedrijven graag naar ons toe." [Tim Durlinger]

Foto boven: De Deense delegatie in het Mechatronica- en Roboticalab.
Foto onder: Mads Graves voelt aan de haren van een in 3D geprinte leeuw.