december
2018

Fontys-lectoraat helpt mkb bij gebruik big data

Kennisplatform verschijnt medio volgend jaar

Het midden- en kleinbedrijf maakt nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor deze groep ondernemers. Medio volgend jaar kunnen ze met al hun vragen of bijdragen terecht op dit platform. Chris Maliepaard is er als docent-onderzoeker bij betrokken.

Het Fontys-lectoraat De Ondernemende Regio houdt momenteel een enquête en studenten interviewen mkb’ers. Uit cijfers die de International Data Corporation in 2017 wereldwijd heeft vergaard, blijkt dat slechts 14 procent van de mkb-ondernemingen gebruik maakt van big data. Bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers is dat al een derde.

Docent-onderzoeker Chris MaliepaardRisico
Logisch, vindt Chris Maliepaard, docent-onderzoeker bij de Fontys-opleiding Bedrijfskunde: “Grote bedrijven hebben veel meer mensen, geld, middelen en kunnen het risico lopen. Zo’n ontwikkeling hoeft ze ook niet meteen rendement op te leveren.”

Het mkb is ook erg gefragmenteerd, met bedrijven van verschillende pluimage in diverse branches. Bovendien is de authentieke mkb-ondernemer, met een bedrijf dat al twintig jaar bestaat en die de omgeving als zijn broekzak kent, volgens Maliepaard helemaal niet bezig met big data. “Je moet van goeden huize komen om duidelijk te maken waarom het voordelen kan hebben.”

Die zijn er echter zeker. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt. Hoe ze dat hebben gedaan, daar wil het Fontys-team graag een vinger achter zien te krijgen.

Onderzoek
Een afstudeerder bij het lectoraat, dat verbonden is aan de Hogeschool Management Economie en Recht, onderzoekt dat nu bij deze bedrijven. Maliepaard noemt in dat verband het bedrijf Kragten: “Dit combineert gegevens over de opbouw van het landschap met navigatiedata van TomTom. De informatie die dat oplevert, verkoopt het aan overheden als Rijkswaterstaat.” Daarnaast gaan bedrijfskundestudenten, op basis van de enquêteresultaten, ondernemers gericht interviewen.

De docent-onderzoeker vertelt dat veel mkb’ers de data die ze genereren met hun verkopen zien als een bijproduct, nodig voor de financiële administratie. “Ze denken dat het weinig voorstelt of zien er tegenop om er iemand voor in te huren, omdat het ze zelf aan kennis ontbreekt.” De ‘knappe koppen’ die dit wel kunnen, zijn bovendien vaak al weggekaapt door grote bedrijven.

Symposium
Woensdag 12 december is er bij Fontys een bijeenkomst waarbij mkb’ers tekst en uitleg krijgen over dit onderzoek, genaamd 'TECSpace Big Data for MKB'. De resultaten daarvan worden begin volgend jaar gepresenteerd tijdens een TEC for society-symposium van de hogeschool. Die uitkomsten vormen de basis voor het realiseren van het kennisplatform, aldus Maliepaard.

“Het moet een openbare plek worden waar je niet alleen informatie over big data kunt vinden, maar ook eigen ervaringen kunt toevoegen. Mkb’ers willen geen dagenlange cursussen maar makkelijk toegankelijke, praktische informatie”, weet de projectleider. “Het onderzoek moet duidelijk maken uit welke componenten zo’n platform zou moeten bestaan.” [Tim Durlinger]

jos pieterse
2018
Prima om te onderzoeken hoe diverse technologische vernieuwingen (waaronder big data) "landen" in het MKB. Dit is ook van toepassing op andere vernieuwingen, zoals; robotisering, IoT, smart manufacturing, etc. Wat mij opvalt (en me afvraag) is dat er vaak wel aandacht is voor de technologische kant van innovaties, maar in mindere mate voor de veranderkundige (of sociale innovatie) kant. Gaat dit onderzoek misschien ook kijken naar het verander- of absorptievermogen van het MKB bedrijf? Juist dat "midden en klein" zorgt ervoor dat er weinig tot geen tijd/geld is voor dit soort "nieuwigheid." Ben benieuwd en zou graag aansluiten om juist die veranderkundige kant mee te nemen.
Groet, Jos