februari
2019

Fontys bij landelijk overleg uitval Antillianen

Fontys is een van de hogescholen die binnenkort aanschuift bij een overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de uitval van Antilliaanse studenten. Namens Fontys neemt in ieder geval Frank Henning van Hogeschool ICT in Eindhoven hieraan deel.

De stage- en afstudeerbegeleider van ICT is hiervoor donderdagmiddag gevraagd door het ministerie. Henning bezoekt de Antillen namens Fontys twee maal per jaar en heeft op de eilanden veel relaties. Als student van Fontys liep hij in 1995 stage op Sint-Maarten.

Aanleiding voor het overleg is dat de Hogeschool Rotterdam vorige week aankondigde te stoppen met de actieve werving van Antilliaanse studenten. Driekwart van hen blijkt daar uit te vallen.

Bij Fontys mogen instituten zelf besluiten of ze in deze werving willen investeren. Waar het de hogeschool om gaat is dat studenten, die de keuze maken om naar Nederland komen, daarmee geholpen zijn. Dat wordt jaarlijks onderzocht, ook in samenwerking met andere hogescholen.

Na overleg met directeur Ad Vissers van Hogeschool ICT, ging Henning in 2016 naar de Antillen om studenten te gaan werven. “Waarom? We hebben bij ICT veel Bulgaren en Roemenen. Voorheen hadden we ook Brazilianen, maar sinds de economie daar is ingezakt geen enkele meer. We zijn dus best kwetsbaar als groepen wegvallen en willen daarom meer spreiding.”

Frank Henning en ICT-student Ryan Hermelijn uit Curaçao.

Slecht voorbereid
Eind vorige week publiceerde Bron een artikel, waarin een van Sint-Maarten afkomstige ICT-student stelt dat Antilliaanse studenten vaak slecht voorbereid naar Nederland komen.

Volgens Henning worden studenten op de Antillen door Fontys wel goed voorgelicht over een keuze voor een Nederlandse hogeschool. “En als ze voor de opleiding ICT bij Fontys kiezen, krijgen ze vanaf dag 1 een mentor en andere begeleiding”, weet hij.

Jaarlijks gaat Henning twee maal naar de Antillen om voorlichting te geven. In het voorjaar alleen, om bestaande stageplekken te bezoeken en nieuwe te vinden. In het najaar is de Fontys-delegatie vier man sterk en sluiten collega’s van Hogeschool voor de Kunsten, Lerarenopleiding Tilburg en Dienst Studentenvoorzieningen aan.

Zij bezoeken op de eilanden onderwijsbeurzen en voeren gesprekken met scholieren, studenten en hun ouders. “Daarnaast overleggen we met decanen en schooldirecteuren.”

Uitval
Er verlaten volgens hem ieder jaar 900 Antilliaanse studenten de eilanden om elders te gaan studeren, van wie er 500 naar Nederlandse hogescholen gaan. Van hen gaan er 200 naar ‘Rotterdam’. “We hebben hierover contact met Saxion, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Hogeschool van Amsterdam. Daar is ook uitval, maar dat zijn niet zulke extreme getallen als in Rotterdam.”

Exacte cijfers geven is volgens hem problematisch: “De meeste Antilliaanse studenten hebben een Nederlands paspoort. Als ze zich inschrijven, doen ze dat met de woonplaats van familie hier. Die zien we niet als Antillianen. Daarnaast is het een heel gemixte cultuur; sommigen komen hier met een Indiaas of Pakistaans paspoort.”

Goede reputatie
Met familie in Dordrecht en Den Haag had Curaçaoënaar Ryan Hermelijn voor een ICT-studie in Rotterdam kunnen kiezen. Het werd Eindhoven, een stad die volgens hem ‘niet té druk is’: “En de school heeft best een goede reputatie.”

Henning schat dat er jaarlijks 100 tot 120 Antilliaanse studenten bij Fontys inschrijven. Bij de Engelstalige ICT-opleiding wordt in het eerste jaar klassikaal les gegeven, wat volgens hem beter aansluit op wat ze gewend zijn: “Daar is de uitval van Antilliaanse studenten zeer minimaal.”

Op initiatief van Fontys-dienst Studentenvoorzieningen is het netwerk 'Ariba Caribe' opgezet waarbij deze doelgroep zich kan aansluiten. [Tim Durlinger]

Marco Willems
August
2019
Mijn naam is Marco Willems. Ik ben op Curacao geboren en ben in 1982 naar Nederland Eindhoven komen studeten. Inmmiddels ben ik al jaren werkzaam als docent mechatronica. Op moment ben docent aan de ROC te Tilburg. Mijn vraag is het volgende; er in of rond Eindhoven een Antilliaans verreniging die de nieuwe studenten uit de Antillen opvangd. Zo ja, dan wil ik graag hun contact gegevens willen ontvangen.
Gr

Marco