november

Fitphone-app wijst studenten op telefoongedrag

In samenwerking met meerdere partijen bouwt Fontys een app om studenten bewuster te maken van hun telefoongedrag. Maandag 8 november is de presentatie van het prototype, waarmee het eerste groepje studenten gaat testen.

Studenten van Fontys Hogeschool ICT bouwen de app. Ook studenten van de opleidingen Communicatie en Toegepaste Psychologie zijn erbij betrokken, evenals het programma Studiesucces. Tilburg University en de Stichting positieve leefstijl (IkPas) zijn eveneens betrokken bij het project.

Aandacht
Smartphones komen overal tevoorschijn: op de gangen, op de wc en in de les. “Veel aandacht sijpelt weg omdat studenten continu op hun smartphone zitten”, Herm Kisjeszegt Herm Kisjes, docent Verpleegkunde en namens Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid betrokken bij het project.

“Via Fitphone willen we hen laten zien welke keuzes ze daarin maken. De app laat zien wat voor type persoon je bent en
wat je precies doet met je telefoon.”

Uiteindelijk gaat het erom dat de student zelf ‘aan de knoppen zit’: hij of zij bepaalt waar de aandacht naartoe gaat en niet de smartphone.

Zelf ingrijpen
Kisjes legt uit hoe Fitphone werkt. “De app registreert wat je doet op je telefoon. Je gedrag wordt helder gevisualiseerd, aan de hand van grafiekjes. Verder voeg je zelf info toe door het beantwoorden van vragen.”

Wanneer de gebruiker zo een beeld heeft van het eigen telefoongedrag, kan hij interventies toepassen. “Voor een deel reikt de app die aan. Maar het kan ook dat je je telefoon gewoon eens links moet laten liggen voor offline-bezigheden als studeren of sporten.”

Voor en door Fontys
Het is nog niet duidelijk wanneer de app helemaal klaar is, geeft Kisjes aan. “Bij de ontwikkeling gaan we zorgvuldig te werk. Er zijn meer van zulke ‘volg-apps’, maar die zijn niet altijd waterdicht qua privacy.”

“Wij bouwen een app die aan alle AVG-voorwaarden voldoet en die bovendien binnen Fontys breed kan wordenLiam Toll gebruikt, ook voor onderzoeksdoeleinden.” Wel is de eerste mijlpaal nabij: maandag 8 november presenteren de bouwers het eerste prototype van de app.

Gekoppeld aan website
Omdat ook bewustwording een belangrijk doel is, kunnen studenten straks via een bijbehorende website lezen over de achtergronden van hun telefoongebruik.

Liam Toll, vierdejaarsstudent Journalistiek, redigeert de gebruikte teksten. “Dan gaat het om uiteenlopende thema’s als emoties, gedrag en wat er zoal een rol kan spelen bij het verschijnsel Fear Of Missing Out (FOMO).”

Door zijn redactiewerk is Liam zich ook bewuster geworden van zijn eigen telefoongedrag. “Ik zit gemiddeld zes uur per dag op mijn telefoon, maar ervaar dat niet als probleem. Ik krijg bijvoorbeeld veel nieuwsalerts, maar die heb ik ook nodig voor mijn studie.”

Hinder van concentratie- of slaapproblemen heeft hij niet. “Wel gebruik ik steeds vaker de toepassing ‘Focus’ op mijn iPhone. Die schakelt meldingen en andere ruis uit.”

Lust of last?
Als docent zijnde is het voor Kisjes een interessante vraag of die smartphone het onderwijs nu heeft verrijkt of verarmd. “Is het een handig hulpmiddel voor studenten of juist een stoorzender? Ik denk wel: Wanneer je in een les complexe materie behandelt, moeten studenten niet ook nog eens druk zijn met Instagram.”

“Op zich voer voor een interessante discussie.” Wie weet kan de Fitphone-app die straks ook aanzwengelen. [Frank van den Nieuwenhuijzen]