januari

Eva in Nationale Denktank door afstudeeronderzoek

Je zult maar net afgestudeerd zijn en mogen deelnemen aan de Nationale Denktank voor jonge denkers en doeners. Het gebeurde Eva van de Sande, alumnus Sportkunde en master in Healthy Ageing Professional. Ze dacht mee over oplossingen om betekenisvol ouder te worden.

Net afgestudeerd aan Fontys Sporthogeschool met een bachelor- en masterdiploma op zak, trok Eva de stoute schoenen aan. Het thema betekenisvol ouder worden van de Nationale Denktank 2023 sloot bijzonder goed aan op de master Healthy ageing professional en haar afstudeeronderzoek. Daarin onderzocht ze de mogelijkheden om uitval in het leefstijlprogramma Cool te voorkomen.

“Cool staat voor coaching op leefstijl en is een traject voor mensen met obesitas of overgewicht en heeft als doel gewichtsverlies en een betere kwaliteit van leven te bereiken”, licht Eva toe. De alumnus bedacht onder meer een ‘praatplaat’ voor zorgverleners, andere zorgverwijzers en leefstijlcoaches die het Cool-programma aanbieden.

“Aan de hand van de praatplaat kunnen zij beter uitleggen wat het Cool-programma inhoudt en wat deelnemers aan het programma in die twee jaar dat het traject loopt, kunnen verwachten.” In samenwerking met Expertisecentrum Leefstijlinterventies en een illustrator is de praatplaat verder ontwikkeld en inmiddels landelijk beschikbaar voor gebruik. De organisatie van de Nationale Denktank was onder de indruk van het onderzoek van Eva en de impact die het heeft.

Oplossingen
Ruim vier maanden werkte Eva samen met 19 andere jonge denkers en doeners aan oplossingen voor knelpunten om betekenisvol ouder te worden. Hun achtergronden lopen ver uiteen: van natuurkunde tot geneeskunde en bouwkunde tot sportkunde, in het geval van Eva. “Dat had als voordeel dat we diverse perspectieven inbrachten met verrassende resultaten tot gevolg.”

Eva van de SandeEva en de andere deelnemers lazen veel literatuur en spraken experts en ouderen. “Zo kwamen wij erachter waar voor ouderen de opvallendste knelpunten liggen. Denk aan kansenongelijkheid, de complexiteit van toeslagen, leeftijdsdiscriminatie, het taboe rondom intimiteit en seksualiteit, mobiliteitsarmoede en het onder druk staan van ontmoetingsplekken. Ook belangrijk: duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en het onbenut potentieel binnen zowel betaald werk als vrijwilligerswerk.”

Onlangs presenteerden de deelnemers hun resultaten. Volgens de Nationale Denktank zijn er mooie oplossingen bedacht. Zo ligt er het voorstel van een basispensioen. Dat regelt financiële zekerheid zonder complexiteit. Het is een uniforme ouderenuitkering waarbij de toeslagen zijn inbegrepen. Dat hoeven ouderen dus niet zelf uit te zoeken.

Een andere oplossing moet de arbeidsparticipatie vergroten. Lola Loopbaan is een digitale loopbaancoach die ouderen met behulp van AI helpt om te ontdekken wat voor werk ze willen doen en hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen. Ook worden ze direct gekoppeld aan beschikbare vacatures.

Mantelzorg en jij
Eva richtte zich met vijf anderen op zingeving. De oplossing die zij bedachten, noemden ze Mantelzorg en jij. “Een op de drie Nederlanders is mantelzorger. Hoewel deze mensen aangeven dat dit veel voldoening geeft, legt de zorg voor een naaste ook een grote druk op hen. Vaak weten ze niet dat er mogelijkheden zijn die hen hierbij kunnen ondersteunen. Sterker nog, meestal hebben ze niet eens door dat ze mantelzorg verlenen, omdat ze handelen uit liefde en vanzelfsprekendheid.”

De campagne die Eva met haar groepje bedacht gaat ervoor zorgen dat mantelzorgers door zorgverleners en werkgevers gewezen worden op hun rol als mantelzorger. Daarbij krijgen ze een sleutelhanger met een QR-code overhandigd. Als ze die scannen, komen ze op een website met een digitale informatiegids waarop ondersteuningsmogelijkheden staan voor mantelzorgers. “Er bestaat al veel, maar je moet het wel weten”, zegt Eva.

Veel van de oplossingen die tijdens de Nationale Denktank 2023 zijn bedacht, worden verder uitgerold. Sommige deelnemers hebben al een bedrijfje opgericht. Twee deelnemers uit het groepje van Eva starten in februari met een pilot rond ‘Mantelzorg en jij’ bij een huisartsenpraktijk. Zelf denkt ze erover om hun bevindingen te delen in een gastcollege voor masterstudenten Healty Ageing aan Fontys Sporthogeschool. “Het onderwerp gaat iedereen aan, want we worden allemaal ouder en het liefst betekenisvol.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd