december

Europese prijs voor onderwijs-initiatief Fontys

De onderzoekswerkplaats POINT, een initiatief van Fontys-lector Anouke Bakx, heeft de EAPRIL Award gewonnen. Deze Europese prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan 'het beste innovatieve project op het gebied van leren en ontwikkelen met impact voor theorie én praktijk'.

Bakx zette POINT in 2016 op. De EAPRIL Best Practice-Based Research Award, zoals de prijs volledig heet, is een voorlopige kers op de taart.

POINT staat voor ‘Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent’ en houdt zich vooral bezig met onderwijsonderzoek over (hoog)begaafdheid en talentontwikkeling. Binnen de werkplaats werken leerkrachten, pabo-docenten en wetenschappers van de Radboud Universiteit, Tilburg University en Universiteit Utrecht samen.

Er zijn drie werkplaatsen – 013, 040 en 073, in Tilburg, Eindhoven en (sinds dit jaar) Den Bosch - waar onderzoekers samen met leerkrachten het onderzoek vormgeven om praktijk en wetenschap met elkaar te verbinden. Elke werkplaats kent een cyclus van drie jaar.

Erkenning
Kim Smeets, junior-onderzoeker en coördinator bij POINT 040: “Het is eervol om van de zeven inzendingen als beste te worden beoordeeld. Het zet ons ook internationaal op de kaart. Dat merken we nu al aan het feit dat er vanuit het buitenland meer vragen om informatie binnenkomen.”

Leerkrachten en onderzoekers tijdens een bijeenkomst in een van de POINT-werkplaatsen. Bij POINT komen per werkplaats maandelijks twaalf leerkrachten uit het basisonderwijs (en in het geval van 040 ook twee uit het middelbaar onderwijs), twee pabo-docenten van Fontys en een handvol onderzoekers bij elkaar.

Via deze werkplaatsen worden onderzoek en praktijk in het onderwijs met elkaar verbonden.

“Hoogbegaafdheid staat daarbij nog steeds centraal, maar we trekken het inmiddels ook breder in de onderzoeken”, aldus Smeets. “Zo kijken we bijvoorbeeld ook naar leerlingen met en zonder andere specifieke onderwijsbehoeften.

Bordspel
Een van de concrete resultaten van POINT is enIQma. Met dit bordspel kunnen onderwijsprofessionals oefenen met voorbeelden en signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid. Het spel biedt bovendien methodieken aan waarmee de speler in de eigen praktijk aan de slag kan.

“Het is vooral bedoeld voor onderwijsprofessionals, maar ook pabo-studenten kunnen er veel aan hebben. Het maakt de link tussen wetenschap en praktijk heel concreet.” Het spel is landelijk verkrijgbaar en wordt inmiddels door leerkrachten in Nederland en elders ingezet.

Een ander voorbeeld van wat POINT de afgelopen jaren aan tastbaar resultaat heeft opgeleverd zijn volgens Smeets de kennisclips van POINT. “Dat heeft onder meer video’s voor onze website opgeleverd waarin experts in een minuut of vijf hun specifieke kennis delen over een bepaald onderwerp.”

De EAPRIL-Award is niet de enige onderscheiding waarvoor POINT in de race is. De werkplaatsen zijn ook genomineerd voor de  Onderwijsprijs Noord-Brabant, een voorronde van de Nationale Onderwijsprijs. [Jan Ligthart]

Esther de Graaf
2021
Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat en de waardering die je hiermee krijgt!
Geweldig! Hartelijke groeten, Esther de Graaf
Inge van de Vorst
2021
Hartelijk gefeliciteerd met deze mooie erkenning Anouke en teamgenoten. Mooi werk. Ik maak graag een keer kennis met het spel.