Eindhovense student vreest kameruitzetting: ‘Ik wil niet illegaal wonen’

Door de nieuwe regelgeving rond woningverhuur in Eindhoven komen studenten nauwelijks aan een kamer. Sterker nog: ze kunnen uit hun kamer worden gezet. Dat overkwam Fontys-student Michiel Schoenmakers.

Dinsdagavond hadden studenten en verenigingen een inspraakmogelijkheid over deze regelgeving bij de gemeenteraad van Eindhoven, een stad met veel Fontys-studenten. De regels moeten de leefbaarheid in de buurten beschermen.

Vergunning aanvragen
Huisbazen moeten voortaan een nieuw soort vergunning aanvragen om hun verhuurders op kamers te laten wonen. Voldoen ze niet aan deze eisen, dan zijn de bewoners ‘illegaal’ aanwezig.

Mijntje van der Lande“15 van de 95 studentenhuizen die wij hebben, moeten dicht door deze regelgeving”, zegt Mijntje van der Lande (23), president bij Het Eindhovens Studenten Corps. Mijntje sprak bij de gemeenteraad in namens drie verenigingen: SSRE, DEMOS en Het Eindhovens Studenten Corps.

Uit huis gezet
Een van de studenten die door de nieuwe regelgeving uit huis wordt gezet is Fontys-student Michiel Schoenmakers (22). Hij volgt de opleiding Technische Bedrijfskunde in Eindhoven. Michiel moet, samen met zijn negen huisgenoten, voor 1 juli uit zijn studentenhuis vertrekken.

“Ik woon in een huis met veel mensen van onze studentenvereniging. Het wordt al sinds de jaren 70 bewoond door studenten. De eigenaar heeft nu ineens besloten om van negen kamers drie studio’s te maken voor expats.”

30 meter-regel
Huiseigenaren moeten door de nieuwe regelgeving in actie komen. Enerzijds is er de nieuwe 30 meter-regel. Dat is nu de minimale afstand tussen een bestaand en een nieuw kamerverhuurpand. Het maakt het lastiger een vergunning te krijgen.

Anderzijds zijn er de op-slot-gebieden. In deze wijken mogen woningen niet worden omgezet in kamers of appartementen. Studenten lopen de kans hierdoor op straat te komen staan, omdat ze een kamer bewonen waarvoor in het nieuwe beleid geen vergunning wordt verleend.

Verkeerde zijn de dupe
“Ik begrijp de problematiek; studentenhuizen kunnen de prijs van de huizen in de buurt omlaag brengen”, zegt Mijntje. “Vooral als er overlast plaatsvindt.

Deze regelgeving werkt alleen niet, omdat je ook de studenten aanpakt die supergoed contact hebben met de buurt en zelfs buurtbarbecues organiseren. Ik denk dat je de gevallen individueel moet behandelen.”

De gemeente kan zich volgens Mijntje op deze manier ook lelijk in de vingers snijden. “Door deze regelgeving verlies je studenten en studentenhuizen. Dit betekent dat Eindhoven onaantrekkelijker wordt als studentenstad. Hierdoor hangt ook de verenigingscultuur aan een zijden draadje.”

Studenten houden van de stad, weet ze. “Ze bouwen hier hun leven op en als ze klaar zijn met studeren, overwegen zij de optie om in Eindhoven te gaan wonen en werken.”

Michiel SchoenmakersIllegale kamerbewoning
Volgens het Eindhovens Dagblad schat de gemeente het aantal studenten dat illegaal huurt in op zo'n 1.700. Aanwezige studenten spraken dinsdagavond tegenover de gemeenteraad echter de verwachting uit dat dit aantal waarschijnlijk veel hoger ligt – tussen de 2.500 en 4.000.

Dit baseren studenten van De Ambitieuze Student (DAS) en Technische Universiteit Eindhoven op een eigen onderzoek onder 230 studenten. Ongeveer 55 van hen lopen het risico uit huis gezet te worden, of hebben dat al moeten verlaten.

Nieuw kamertje veel duurder
Fontys-student Michiel ziet nu ’een actief en vooral hecht studentenhuis uit elkaar vallen’. “Ik vind het jammer, maar het is niet anders. Ik wil niet illegaal wonen en legaal is er nauwelijks iets te vinden.”

Hij prijst zich gelukkig al een nieuw ‘kamertje’ te hebben gevonden, maar dat is veel duurder en op een minder goede locatie.

“Een aantal studenten van ons huis gaat wel illegaal wonen, omdat zij uit Amsterdam moeten komen en niks legaals kunnen vinden.” Michiel had samen met zijn huisgenoten zelfs een rechtszaak aangespannen tegen zijn huisbaas om daar te mogen blijven wonen, maar zonder succes. [Kasper Wienk]