maart

“Eigenlijk zijn we een volwaardig boekingsbureau”

Impresariaat Kunsten, schakel tussen opleiding en werkveld

Een bedrijf dat een theatrale performance wil bij de opening van een nieuw filiaal. Een Lions Club die op zoek is naar acts voor een benefietavond. Of een verjaardagsfeest met jazztrio. Via het Impresariaat Kunsten (IK) kun je voor al die doeleinden FHK-studenten inhuren. “Eigenlijk zijn we een volwaardig boekingsbureau”, zegt projectleider Marieke Machado-Veekens.

Iets met een mes en twee kanten: het IK dicht een gat in de markt én helpt studenten (en alumni) van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) aan podiumervaring. Marieke Machado-Veekens.In 2017 leidde dat tot 205 boekingen, waarbij 575 studenten waren betrokken. “Zo doen we concreet aan talentontwikkeling én het stimuleren van ondernemerschap, twee dingen die bij Fontys hoog in het vaandel staan.”

Muzikant zijn
De context is voor iedereen duidelijk: er wordt gewerkt met artiesten die stappen zetten in een leerproces. “Ik bel onze opdrachtgevers na afloop van een boeking vaak even na”, licht Machado-Veekens toe. “Bij de verbeterpunten gaat het om details, zelden over de kwaliteit van het gebodene.”

Momenteel staan zo’n 200 acts ingeschreven bij het impresariaat. Eén daarvan is het combo Quinn van vierdejaarsstudent jazzgitaar Erik Verberne: “Het gaat vlot, we doen minstens twee optredens per maand.” Het ondernemerschap zit bij Erik wel snor: afgelopen december stelde hij speciaal een prettig in de markt liggend Kerstprogramma samen.

“Toch gaat optreden nooit vanzelf. In de opleiding draait het vooral om de beheersing van je instrument. Daarbij ligt de focus op solospel.” Volgens Erik leidt dat nogal eens tot introvertie. “Het Impresariaat Kunsten helpt je juist om verder te kijken. Bijvoorbeeld om gericht te zoeken naar samenwerking met collega-muzikanten. En natuurlijk naar een publiek. In die zin leer je via het IK het verschil tussen muzikant zijn en conservatoriumstudent zijn.”

In juni studeert Erik af. “Misschien dat ik nog een tijdje gebruik blijf maken van het IK. Maar uiteindelijk wil ik toch op eigen benen staan.” Jazzgitaris Erik Verberne.Daarin zie je volgens publiciteitsmedewerkster Sofie de Leede een natuurlijk verloop: “Alumni nemen geleidelijk aan afscheid. Als we navraag doen bij deze groep, blijkt dat hun agenda’s inmiddels volstromen met eigen boekingen.”

Toekomst
Het concept van zo’n ‘eigen’ boekingskantoor heeft Fontys voor op andere (podium)kunstopleidingen. “Daar gebeurt dit slechts in minimale vorm”, vertelt Machado-Veekens. “Het boeken wordt bij andere opleidingen aan de studenten zelf overgelaten, terwijl wij fungeren als intern bedrijf met drie deeltijdkrachten.” Mooi voorbeeld van deze bijzondere positie: voor het opluisteren van diploma-uitreikingen op de Hogeschool van Amsterdam wordt regelmatig het IK ingeschakeld.

Naast de boekingskant is het IK bezig om samen met studenten aanbod te ontwikkelen. “Eén van onze projecten is ‘MuZiek op Zondag’, bedoeld voor de Tilburgse ziekenhuizen. Studenten verzorgen ter plekke concerten voor patiënten. Omdat we aan het onderzoeken zijn of we hierbij meerdere disciplines kunnen betrekken, willen we graag een doorstart maken met als titel ‘Kunst op Recept’. Dit gebeurt in co-creatie met Fontys Verpleegkunde.”

Kortom: het IK beweegt soepel op het breukvlak tussen hogeschool en werkveld en fungeert daarbij als visitekaartje voor FHK. “Ons netwerk is enorm. Dat gaat van theaters, gemeenten, zorginstellingen, festivals, naar banken, horeca en particulieren.” En er zit nog rek in, besluit Marieke. “Binnen de Fontys-regio’s kunnen we nog volop winnen aan naamsbekendheid. Natuurlijk is het interessant om ook verder te kijken.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Hieronder de promotieclip van het Impresariaat Kunsten.