Eindhoven,
11
maart
2024
|
13:22
Europe/Amsterdam

Eerste masters DTE: visionairs in digitale transformatie

Elke grote of kleine organisatie heeft ermee te maken: digitalisering. Maar hoe zet je het effectief in en hoe blijf je meegaan met nieuwe ontwikkelingen? Om aan die vraag te voldoen, is Fontys Pulsed twee jaar geleden gestart met de master Digital Technology Engineering. “We leiden studenten op tot visionairs in de digitale transformatie”, aldus Jeroen Keijzers, coördinator van de master.

Masterstudenten Digital Technology Engineering worden opgeleid tot startende professionals die digitale transformatievraagstukken binnen organisaties gaan oppakken. De eerste studenten krijgen eind deze maand hun diploma. Het gaat om een cross-disciplinaire master met afgestudeerde bachelors van verschillende engineeringopleidingen. Naast hun theoretische kennis leren ze om complexe digitale vraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van AI, om te zetten in praktische toepassingen.

Jeroen KeijzersDaarmee springt Fontys in een gat, aldus Keijzers. Niet zozeer in een sector, maar meer in een rol. “Elke sector heeft behoefte aan professionals die kennis hebben van digitale technologie. Of het nu gaat om een groot techbedrijf, een techsupplier of een bedrijf in de non-techsector, vrijwel elke grote of kleine organisatie wil de potentie van nieuwe digitale technologieën zo efficiënt mogelijk inzetten. Vaak kunnen zij dat niet zelf, dus zitten zij te springen om mensen die de leiding nemen in de digitale transformatie van hun bedrijf.”

Afgestudeerde masterstudenten in Digital Technology Engineering fungeren volgens Keijzers als ‘smeermiddel’ in bedrijven. “Zij hebben geleerd om over hun grenzen als engineer heen te kijken en kunnen een brug slaan tussen experts in de uitvoering en specialisten op het gebied van digitale technologie. We leiden studenten op tot visionairs in de digitale transformatie, die binnen organisaties zelf op onderzoek uitgaan, niet alleen tijdens de master, maar ook daarna in het werkveld.”

Combi praktijk en theorie
Jordi Bot heeft in februari zijn master afgerond en zit momenteel in Mexico voor Signify. Deze wereldleider in ledverlichtingssystemen wil een transitie maken in het digitaliseren van niet-productie gerelateerde processen. Daarvoor is een speciaal team opgericht waar Jordi sinds vorig jaar deel van uitmaakt. Zijn opdracht: onderzoek wat de behoefte is aan verdere digitalisering en kijk wat de mogelijkheden zijn binnen het al bestaande IT-systeem.

Jordi Bot aan het werk bij Signify“Daarvoor ga ik in gesprek met procesexperts en met technologie-experts. Ik wil weten wat er nodig is om het werk beter te kunnen doen en wat er al in huis om dit te kunnen implementeren.” Dat hij beide werelden begrijpt, is volgens Jordi te danken aan de combinatie tussen zijn bachelor en master. “Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd en heb dat aangevuld met verdiepende kennis op het gebied van data en technologie. Die combinatie tussen praktijk en theorie is mijn toegevoegde waarde.”

Om zo’n groot bedrijf als Signify draaiende te houden, is een betrouwbaar IT-systeem nodig. Die basis is er, benadrukt Luuk Peeters van Signify en begeleider van Jordi. “Maar we willen ook processen kunnen verbeteren, en daar is snelheid en een stukje flexibiliteit voor nodig. Wat de mogelijkheden zijn binnen of buiten het bestaande IT-landschap, gaat Jordi voor ons onderzoeken. We streven ernaar dat de doorgevoerde verbeteringen duurzaam zijn, zodat ze uiteindelijk onderdeel worden van het standaard IT-landschap.”

Maatschappelijk impact
Naast Jordi studeren dit jaar nog veertien andere masterstudenten in Digital Technology Engineering af. “Het gros van onze studenten gaat naar het bedrijfsleven en de industrie”, voorspelt Jeroen Keijzers, coördinator van de master. Maar er zijn ook studenten die maatschappelijke impact willen maken.

“Een van onze studenten ontwikkelt momenteel een applicatie waarmee laaggeletterden worden ondersteund om moeilijke brieven van bijvoorbeeld de gemeente te kunnen begrijpen. Deze student is aan de slag gegaan bij Werkplaats Financiën, waar mensen terechtkunnen voor hulp bij financiële problemen. We vinden het belangrijk dat studenten leren dat ze hun kennis ook kunnen inzetten in hele andere domeinen dan waarmee ze tijdens hun bachelor in aanraking zijn gekomen.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.