Een stage zoeken: hoe en waar doe je dat?

Flessenpost versturen, een sollicitatiebrief mailen of via een daarvoor bedoelde markt op zoek gaan naar een stage? Niet meer van deze tijd. Studenten pakken het liever anders aan. Met behulp van social media bijvoorbeeld.

Met nog maar een aantal lesweken te gaan en een stageperiode die na de zomervakantie voor veel studenten te wachten staat, is het hoog tijd om een stage te regelen. Of, in het geval van Anne van Proosdij, een plek waar ze haar afstudeeronderzoek kan uitvoeren. De student Toegepaste Psychologie begint in september aan haar laatste studiejaar.

Anne van ProosdijDe stress voor het vinden van een plek waar ze haar afstudeerproject kan uitvoeren – gericht op het veranderen van het gedrag van mensen – begint lichtelijk toe te slaan. Heel veel eisen heeft ze niet. Want, zo vertelt ze, het is ‘moeilijker dan je denkt om een bedrijf te vinden’. Via LinkedIn doet ze een poging. ‘Afstudeeropdracht gezocht’, klinkt het.

Horizon verbreden
“Ik zou het tof vinden als de opdracht binnen mijn interesses ligt, maar dat is geen must”, vertelt Anne. “Ik vind het belangrijker dat ik überhaupt een opdracht krijg, dan dat ik een bedrijf vind dat naadloos op mijn wensen aansluit. Natuurlijk heb ik wensen, maar door er open in te staan kun je je interesses ook verbreden of er juist achter komen wat je niet wilt.”

Lars Kros besloot in zijn zoektocht naar een stage ook social media in te schakelen. Hij spreidde zijn kansen en deelde zowel op Facebook als LinkedIn een oproep. “Maar ik heb ook rondgevraagd bij vrienden, familie en bekenden. Van klasgenoten weet ik dat ze via het stagesysteem van Fontys een poging doen.”

Lars KrosLars, student ICT & Media Design, hoopt een stage in Tilburg of Den Haag te kunnen vinden. Dat zijn namelijk de plekken waar hij als topsporter vaak te vinden is. “De locatie van mijn stage bepaalt hoeveel tijd ik kwijt ben aan reistijd”, vertelt hij. “Hoe dichter ik bij mijn trainingslocatie zit – voornamelijk Den Haag – hoe makkelijker ik mijn trainingen in kan plannen.”

Niks concreets
De reden dat hij LinkedIn en Facebook uitkoos als manier om een stage te vinden, heeft alles te maken met het netwerk dat hij daar heeft opgebouwd. “Dankzij mijn sport heb ik een vrij groot netwerk. Ik zou het fijn vinden om via via een stage te kunnen vinden.”

En, lukt dat al? “Ik heb een aantal reacties gekregen en ook al contact gehad met mogelijke stageplekken.” Tot iets concreets heeft dat vooralsnog niet geleid. In tegenstelling tot Anne vindt hij een bedrijf dat bij zijn wensen past namelijk belangrijker dan überhaupt iets vinden. “Het heeft invloed op mijn toekomst en bovendien wil ik me graag fijn voelen bij een stage.”

Yigit KocaagaDat laatste geldt ook voor Yigit Kocaaga, die Automotive Management in Eindhoven studeert. “Een stage is een leermoment waarbij je erachter komt wat je leuk vindt. En natuurlijk is het ook handig als je lekker in je vel zit, want dit reflecteert op je stageopdracht."

Via via
In zijn branche blijkt LinkedIn – daar hebben we ‘m weer – wederom een gouden platform voor het delen van een oproep. “Ik heb hiervoor gekozen omdat ik weet dat daar veel HR-medewerkers actief op zoek zijn naar stagiaires”, zegt Yigti.

Zijn post leverde drie privéberichten op. Toch vond Yigit zijn stage uiteindelijk op een andere manier. De ouderwetse maar nog altijd effectieve via-via-manier. “Mijn neef, die ook student van Automotive Management is geweest, heeft me uiteindelijk geholpen.” [Karen Luiken]